Krokodil – Nachash

Krokodil – Nachash
Spinefarm Records, 2014

De term ‘allstar-band’ wordt te pas en te onpas gebruikt als muzikanten van enige faam samenkomen om een plaatje uit te brengen. Zo ook in het geval van het Amerikaanse Krokodil, dat is opgebouwd uit (voormalige) leden van Whiplash, Bloodhound Gang en Slipknot, al is gitarist Alessandro Venturella nog niet officieel als lid van dat laatste gezelschap voorgesteld. Hoe dan ook, allstar-band of niet, debuutalbum Nachash is een prettige verrassing.

Krokodil maakt metal die helemaal in deze tijd past. Er is niet één noemer aan de muziek te geven: elementen uit de groove-, thrash- en slugdemetal komen met een flinke dosis progressieve metal en een teugje hardcore aangenaam samen op Nachash. De bandnaam is wat dat betreft goed gekozen: zoals het moerasdier tekeer kan gaan als het een prooi eenmaal te pakken heeft, kan de band het gaspedaal indrukken en voor een prettige workout van de nekspieren zorgen. Maar er zijn ook momenten waarop de zes muzikanten het rustig aandoen, zoals krokodil-het-dier rustig op een oever kan liggen zonnen.

Het is dus een beetje van-alles-wat, dat Krokodil, maar wel op een bijzonder aangename manier. Zanger Simon Wright heeft een krachtige strot en weet uit te halen waar dat kan, maar beheerst zich als dat moet. Met drie gitaristen en een bassist zit het muzikaal wel snor: de basis van vrijwel ieder nummer is een heerlijke groove, met Skin of the Earth als albumhoogtepunt. Mede dankzij de uitstekende productie is Nachash een bijzonder goed album geworden. Er is hoorbaar door ervaren muzikanten aan gewerkt.

Iedere metalhead die niet zenuwachtig wordt van een smeltkroes van meerdere stijlen en niet aan het handje van één genre wil worden genomen, moet Krokodil absoluut een kans geven. Als er bij een volgende plaat nog nèt iets meer wordt gewerkt aan het maken van onderscheidende nummers, kan Krokodil zomaar nog wat plaatsjes op de metalladder stijgen.

Krokodil - Nachash 200x200

1. Shatter
  2. Skin of the Earth