Ram/Portrait – Under Command

Ram/Portrait – Under Command
Metal Blade, 2014

De Zweedse metalheads van Ram en Portrait hebben hun handen ineen geslagen en gezamenlijk een album uitgebracht. Beide bands brengen een nieuw nummer, een cover van de ander en een cover van een bekende band.

Ram trapt af met hun Judas Priest-achtig geluid. Savage Machine doet denken aan een nummer van Ram It Down, inclusief de zang van Oscar Carlquist die vooral in de hoge noten Rob Halford knap evenaart. Welcome To My Funeral is dus een cover van Portrait. Ik ben niet bekend met het origineel, maar als ik niet wist dat dit een cover was zou ik het niet horen. Ram maakt het nummer zich goed eigen. Creatures Of The Night ken ik, uiteraard, wel. Dat nummer ken ik echter zo goed, dat alles wat anders klinkt verkeerd klinkt in mijn oren. Op zich is er niet zoveel mis met de cover, maar het is niet het origineel. Al met al laat Ram een prima indruk achter. Als je Kiss covert en je klinkt als Priest, ben je al snel goed bezig in mijn optiek.

Dan de beurt aan Portrait om te overtuigen. Martial Lead maakt direct duidelijk dat we hier met een andere band te maken hebben. Portrait klinkt als Crimson Glory die ontdaan zijn van hun opgepoetst laagje productie. Een rauwer geluid dus met minder toeters en bellen. De cover van collegaband Ram, Blessed To Be Cursed, is wederom niet bekend en klinkt ook uitstekend. Als cover hebben de heren gekozen voor een nummer van Exciter: Aggressor. Hier scoren de Zweden wat mij betreft goede punten!

Hoewel het geluid van Ram mij iets meer ligt, scoort Portrait qua songs beter. Dat komt eigenlijk alleen door de keuze van hun cover. Als kennismaking voor beide bands is dit een uitstekend schijfje. Die hard fans willen dit natuurlijk meteen aanschaffen.

Ram/Portrait - Under Command

1. Savage Machine
  2. Welcome To My Funeral