Holy Dragons – Dragon Inferno

Holy Dragons – Dragon Inferno
Pitch Black Records, 2014

Pitch Black Records uit Cyprus heeft niet alleen eilandbands onder contract staan. Ook het degelijke Illnath uit Denemarken (RIP) stond op het label en ook dit Kazachse Holy Dragons staat er onder contract. De band bestaat al sinds 1997 en heeft een pak albums op zijn naam staan. De vorige plaat,Zerstörer, nam collega Yves voor zijn rekening, nu ben ik de Chinese vrijwilliger.

Na het bekijken van de hoes zakte de moed mij in de schoenen. Op zo een moment hoop je tegen beter weten in dat het een soort van fun-band betreft, maar neen hoor, de fantasy heavy/power muziek is pure true metal. De speed van oude Helloween zit goed, de Judas Priest cliché’s zijn matig en de DragonForce-excessen zijn een maat voor niets. Het gitaarwerk is op zich wel aangenaam, in het vaarwater van een Stormwarrior, maar dat is dan ook veruit het meest positieve feit van dit Holy Dragons. De drumsound bijvoorbeeld, is ronduit schaamtelijk. Het lijkt wel de afstelling van een jaren tachtig glammetal band, ofwel hebben ze de Jugulator/Demolition sound proberen vinden en zijn ze halfweg gestopt. Plastiek op plastiek, zo klinkt het, tussen haakjes. Ook de copieuze Ripper Owens zangstijl (Hollow Man) van één van de zangers is storend, net als het sneller of trager spelen van bestaande riffs van bijvoorbeeld Rhapsody en Gamma Ray. Nog veel storender zijn de vocale castraat-uithalen van één van de andere zangers (ze zijn met drie), bijvoorbeeld op het nummer Downshift Waltz. Gruwelijk, à la Skylark. Als je fan bent van Lord Volture kun je het misschien nog aan, heel misschien. Luister maar eens naar Three Ways of Genocide als je het kunt vinden, dan weet je meteen hoe extreem erg dit is.

Holy Dragons -

1. Gunship from Hell
  2. Hollow Man