AC/DC – Rock or Bust

AC/DC – Rock or Bust
Columbia, 2014

Met het voortschrijden der jaren komt de vraag welke band binnen de zware metalen als eerste het bijltje erbij neer moet leggen omdat het fysiek allemaal niet meer gaat. Lemmy ziet er steeds meer uit als Magere Hein zelf en Ozzy Osbourne’s lichaam moet het na al dat misbruik ervan toch een keer gaan begeven. Rob Halford heeft de tijd van de hoge noten al lang achter zich gelaten en achter de drumkit van Iron Maiden begint Nicko McBrain steeds meer op bandmascotte Eddie te lijken. Desalniettemin zijn Maiden en ook Motörhead, Black Sabbath en Judas Priest still going strong. Misschien wordt het eerste bijltje daarom wel neergelegd door AC/DC.

Het altijd zo betrouwbare Australische rockgezelschap heeft recent namelijk nogal de nodige klappen te verduren gehad. Oprichter en gitarist Malcolm Young is vanwege dementie niet langer van de partij, drummer Phil Rudd zit tegenwoordig vaker in de rechtszaal dan achter een drumstel en op het nieuwe album Rock or Bust ontbreekt het heilige vuur.

Natuurlijk, ook Rock or Bust zal zijn weg weer naar miljoenen MP3-, cd- en platenspelers weten te vinden en ieder concert ter ere van het album zal stijf uitverkocht zijn. We weten al sinds 1973 wat we van AC/DC kunnen verwachten maar toch is Rock or Bust niet meer dan een bescheiden bijdrage aan de totale geschiedenis van deze band, zeker ten opzichte van het meer dan behoorlijke Black Ice uit 2008.

Vaak geïmiteerd, nooit voorbij gestreefd is ook dit werkje van AC/DC er weer een vol heerlijke rock voorzien van een blueslaagje. Angus Young soleert er lustig op los, de strot van Brian Johnson brengt nog steeds graag eer aan rock ’n roll, mooie vrouwen, auto rijden en een lekker biertje drinken. Het titelnummer, Play Ball, Dogs of War en Baptism by Fire zijn prima tracks maar over het algemeen is het niet meer dan redelijk wat AC/DC ons op het zestiende album voorschotelt. Weinig vuig en schurend bovendien. Alsof de oude mannen niet meer weten hoe ze écht moeten rocken. Nummers als Miss Adventure, Got Some Rock & Roll Thunder en Rock the House gaan eigenlijk het ene oor in en het andere weer uit.

Het zou zonde zijn als de glansrijke loopbaan van AC/DC met een album als Rock or Bust moet eindigen maar zeker met het definitief wegvallen van bandbrein Malcolm Young lijkt het onmogelijk een eventuele volgende keer voor een verrassing te zorgen. Dan is dat bijltje misschien niet eens zo’n gek idee.

AC-DC - Rock or Bust 200x200

1. Rock or Bust
  2. Play Ball