Aversions Crown – Tyrant

Aversions Crown – Tyrant
Nuclear Blast, 2014

Nuclear Blast weet maar al te goed dat Australië een poel is van oerdegelijke deathcorebands, en werd verzekerd van dat feit toen Aversions Crown op tournee trok met een van die andere deathcoreband op Nuclear Blast, Thy Art Is Murder. De naam Aversions Crown lijkt me behoorlijk willekeurig samengesteld, maar de muziek is dat niet. Tyrant is opnieuw een bijzonder brutaal beestje geworden dat eenzijdig alles aan diggelen slaat.

Het gebeurt niet al te dikwijls dat ik het geluid stiller zet om een plaat te reviewen, bij Tyrant was dat wel het geval. De productie is zo opgefokt dat mijn speakers er moeite mee hadden en de stapels cd’s die er op lagen na een minuut er van af getrild werden. Heel erg veel lage tonen die ik zelden gehoord heb, en dan heb ik het niet alleen over de breakdowns. Het spelniveau is enorm hoog, zeer technisch maar met heel veel aandacht voor songwriting. Ieder nummers heeft een verhaal/verloop en loopt van de ene episode over in de andere, zelfs met (verscholen) melodische lijnen. Djent wordt afgewisseld met enorm snel en vloeiend gitaarwerk, zodat je van de ene verwondering in de andere valt. Enige constante is de zeer brute (niet al te gevarieerde) grunt die hard in de mix staat. Er is ook een vorm van atmosfeer, die verband houdt met de kosmos-thematiek, iets wat we wel meer zien bij deathcorebands zoals Rings of Saturn en andere experimentele/progressieve bands binnen dit subgenre. Bij Aversion Crown is het iets beperkter omdat de beukkracht van de band de duizelingwekkende gepingel bijna volledig overstemd, maar toch. Er is sfeer.

Een zeer hard verhaal dit, voer voor jongelui wellicht, die geen limiet hebben staan op hun zucht naar breakdowns en andere fysieke uitingen. Voor mij is het wel genoeg geweest na een nummer of vier met de koptelefoon op, wellicht komt dit live veel beter tot zijn recht.

Aversions Crown

1. Hollow Planet
  2. The Glass Sentient