ControlState – The Delta Pack

ControlState – The Delta Pack
Unsigned – 2014

Het Belgische ControlState is een jonge metalcoreband, die ondanks zijn vrijwel onbestaande naamsbekendheid toch al twee albums heeft uitgebracht. Deze plaat heeft de naam The Delta Pack gekregen en volgt zo The Powerhouse uit 2009 op. Naar eigen zeggen spelen ze ‘American style’ metalcore met een volwassen imago. Aan ons om te na te gaan of deze jongens uit Ieper die omschrijving echt belichamen.

’Aangenaam verrast’ zijn de woorden die me direct te binnen springen wanneer ik halfweg doorheen het album ben. Niet alleen qua talent, stijl en opmaak, ook qua lengte van het album. The Delta Pack duurt net geen uur, wat bijzonder lang is voor een plaat in dit genre. Deze jongens hebben er duidelijk heel wat energie in gestoken, aangezien menig andere metalcore band al aan het voorlaatste nummer zou beginnen na een halfuur.

Genoeg gekletst over de duur, het is tijd om het over de muziek te hebben. Het album opent uitdagend na een korte pianomelodie en klinkt bij momenten zelfs onheilspellend. Wanneer The Secret start begint het echte werk. Het nummer bouwt op naar een climax en breekt open met een paar brave breakdowns en leuk gitaarwerk. Wat er meteen uitspringt is de zangtechniek van de zanger. Ik kreeg het gevoel dat hij misschien beter thuishoorde in een slam of beatdown metalband, maar het werkt hier ook wel, het is even wennen. Het nummer vertraagd na twee strofes en krijgt te kampen met clean vocals, maar blijft uitstekend. Clean vocals in metalcore hebben de neiging om al snel verwijfd te klinken, zoals die van We Came As Romans of Blessthefall bijvoorbeeld. Daar is hier gelukkig geen sprake van, het klinkt inderdaad volwassen.

Elk nummer op deze plaat vertraagt wel eens en transformeert dan in een ambient-, progressive- of zelfs rock-beïnvloede track. Ook dit stoort totaal niet, er is wel degelijk goed nagedacht over deze plaat. In Road To Reason, mijn persoonlijke favoriet, gaat het zelfs even richting death metal vooraleer het nummer prachtig eindigt met meeslepende riffs en gevoelige tekst. Het gaf me bijna evenveel kippenvel als wanneer ik Parkway Drive‘s Romance Is Dead voor de eerste keer hoorde. Ook de rest van de plaat klinkt fenomenaal voor zo’n jonge band, elk nummer toont dat heel de band verscheidene genres vakkundig beheerst. Maak je maar op voor agressie, drama, emotie en blijf vooral niet te veel in de metalcoregedachte hangen.

The Delta Pack is een geweldige plaat van een band waarvan ik al eerder had willen horen. Hij is heel berekend, vindt een goede balans tussen rustige en ruige stukken en barst van talent. In retrospect ben ik het niet zo eens met hun omschrijving. Dit is geen ‘American style’ metalcore, dit is iets geheel anders, iets waar misschien nog een onbestaand label op geplakt kan worden, aan ControlState om het te verzinnen!

ControlState – The Delta Pack

1. Intro
  2. The Secret