Keep of Kalessin – Epistemology

Keep of Kalessin – Epistemology
Indie Recordings, 2015

Heel wat metalheads lijken het gehad te hebben met Keep of Kalessin. Meedoen aan de voorrondes van het Eurovisiesongfestival is voor de underground sowieso totaal not done en de dramatische Introspection ep leek een ultiem dieptepunt te gaan worden. De band verloor bovendien zanger Thebon waardoor Obisidian Claw nog meer het alfa en het omega van Keep of Kalessin werd. Het was dan ook met de nodige scepsis en een bang hartje dat ik Epistemology onderging.

Black metal maken deze Noren al een tijdje niet meer. Hun epische stijl neigt meer dan ooit naar de powermetal, iets wat benadrukt wordt door opener The Spiritual Relief waarin de cleane vocalen meteen de overhand nemen. Spijtig genoeg is Obsidian als cleane zanger niet helemaal overtuigend, waardoor de grens tussen episch en pathetisch soms nogal vaag wordt. Los daarvan zijn de riffs strak en dat is wat we van de opener willen onthouden. Dark Divinity toont ons het Keep of Kalessin dat we willen horen: rauwe vocalen die worden afgewisseld met meeslepende cleans terwijl de riffs en het drumwerk voorbijrazen. Spijtig genoeg verknalt een groovend stukje halverwege de sfeer een beetje. Ja, deze muzikanten kunnen er wat van en hebben uiteraard het recht om dit te tonen, maar overtuigende songwriting is het niet. Zo combineert het nummer al het goede van het hedendaagse Keep of Kalessin -strakke riffs en meeslepende epiek- met inspiratieloos gebrei.

Zo wisselen hoogte- en laagtepunten zich af. The Grand Design bijvoorbeeld is top, Necropolis is dan weer een pak slapper. Al bij al is Epistemology zeker geen slechte plaat geworden en is ze veel beter dan de meesten verwacht zullen hebben. Of dit album de reputatie van Keep of Kalessin zal redden is nog maar de vraag, daarvoor is het toch nog een beetje te veel Reptilian en een beetje te weinig Armada.

Tracklisting

”

1. Cosmic Revelation