The Flight of Sleipnir – V.

The Flight of Sleipnir – V.
Napalm Records, 2014

Het Amerikaanse The Flight of Sleipnir is er eentje die vorig jaar behoorlijk wat aantrek gekregen heeft op het label van Napalm Records. Het was ook de plaat die er op vlak van het artwork bij de platenboer wat bovenuit stak, maar ook inhoudelijk was dit even wat anders. Folklore doom met een slepend zwarte impuls, maar wel met een heel pak verrassingen. V. is de vijfde plaat van dit duo Amerikanen dat duidelijk goed bezig is.

Voor het merendeel berust The Flight of Sleipnir op een interessant contrast. Enerzijds heb je de slepende massa die vrij ruw gestoeld is en waarop vrij scherpe blackmetalscreams geplaatst zijn. Daarnaast boort dit duo de diepte in met intense melodieën of akoestiek die beiden wel wat richting Agalloch doen denken, zonder dat deze band eigenlijk in hun vaarwater treedt. Daarnaast brengen deze heren echter ook wat momenten die compleet anders zijn, maar eigenlijk niet uit de toon vallen. Zo heb je de mooie instrumentale rustpunten als op The Casting en Nothing Stands Obscured (met knappe, wazige clean zang). Ook op die laatste track krijg ik spontaan kippevel van de melancholische impuls die in de melodische blackmetalgitaren gegoten wordt. Gullveig doet het met stoner, funky akoestiek en een psychedelisch sfeertje, Archaic Rites brengt dan weer wazige black/doom met een pak witchcraft in de vrouwelijke gastzang.

Een erg interessant palet dus dat wordt aangereikt door deze twee kunstenaars. Enkel lijken bepaalde kleuren naar mijn smaak nog wat te overheersen. Vooral die droge mix van ruwere doom met screams contrasteert met de frisse elementen op tracks als Nothing Stands Obscured, Gullveig en Archaic Rites. Kunst met nog wat schoonheidsfoutjes, maar dit heeft alles om terecht ook als kunst door het leven te gaan: originaliteit, afwisseling in kleur en vooral een eigen identiteit. Zeker eens proberen.

The Flight of Sleipnir - V.

1. Headwinds
  2. Sidereal Course