Israthoum / Chalice of Blood / Monte Penumbra / Half Visible Presence – Ascetic Temples / Sacrament of Death / Downwards Deathmarch / One Is The Alignment of Shrines

S.A.R.S. Productions, 2014

Als een splitplaat niet voorzien wordt van een naam en bestaat uit vier bands, dan eindig je dus met een erg lange titel. De naam Israthoum zegt wel wat, deze Nederlanders van Portugese origine leverden al eerder obscure blackmetal af aan ons adres. Dit keer werken ze vooral samen met Chalice of Blood uit Zweden, want Half Visible Presence is het solo-project van Arvath en in Monte Penumbra vinden we ook W. uR terug. De vier tracks tellen 22 minuten en hebben gemeen dat ze erg obscuur en ondergronds klinken. Tussen de bands is er echter nog wel behoorlijk wat verschil in kwaliteit. In klimmende volgorde, althans volgens mijn smaak, dus een overzicht.

Half Visible Presence doet me duidelijk het minst op deze plaat, met slepende black van standaardniveau waar ook erg minimalistische drums op geplaatst zijn. Een repetitieve lo-fi blackmetallijn kruipt door deze track en wordt voorzien van krakende vocalen met occulte opflakkeringen. Monte Penumbra klinkt dan zeker even vuil, maar kan door de kolkende mix en het zieke vocale laagje me beter bekoren. Wel dreigt het hier en daar erg rommelig te worden.

Ondergrondse black met betere geluidskwaliteit wordt gebracht door de heren van Israthoum. Heerlijk wazig met zelfs materiaal dat wat Watain aanvoelt bij momenten, met hier en daar wat ziel in de stem en in het occulte gegalm. Chalice of Blood spant wat mij betreft echter de kroon op deze split en brengt niet enkel het meest kwalitatieve geluid, maar ook het meeste diepgang en haat. Duidelijk ook de snelste track op deze plaat, met vocaal een pak effect gebracht waardoor dit alles gewoon over je heen raast.

Een aardige twintig minuten dus, met knap werk van de landgenoten en een interessante ontdekking afkomstig uit Zweden. Een split die op het lijf geschreven staat van al wie wild wordt van het wazige en ondergrondse uit de onbekende blackmetalscene, zowel uit binnen- als buitenland.

Israthoum / Chalice of Blood / Monte Penumbra / Half Visible Presence - Ascetic Temples / Sacrament of Death / Downwards Deathmarch / One Is The Alignment of Shrines

1. Israthoum – Ascetic Temples
  2. Chalice of Blood – Sacrament of Death