Ammunition – Shanghaied

Ammunition – Shanghaied
AOR Heaven, 2015

Al voor dat Lordi het eurovisiesongfstival op zijn grondvesten deed schudden met zijn Hard Rock Halleluja, stuurde Noorwegen een portie hardrock in de vorm van Wig Wam. Zanger van die band was Åge Sten Nilsen die nu, tien jaar later, zijn naam verbindt aan de groep Ammunition.

Wig Wam maakte glam in zijn meest pure vorm. Veel make-up, spandex en verkleedpartijen dus. Ammunition vaart een iets andere koers. De spandex is verdwenen, de make-up een stuk verminderd en het belangrijkste: de muziek is veranderd. Er worden nog steeds simpele, goed in het gehoor liggende tracks voorgeschoteld. De tracks die we horen op Shanghaied klinken een stuk volwassener.

Een vleugje van het songfestival is nog wel blijven hangen in opener Silverback, dat een hoog meezinggehalte kent, vooral in het refrein. Åge Sten Nilsens stem is uitermate geschikt voor de melodieuze hardrock van Ammunition. Hoogtepunt van Shanghaied is wat mij betreft het nummer Tie Me Down, dat met zijn vijf minuten gelijk het langste nummer is. De overige nummers zijn tussen de drie en vier minuten. Tie Me Down heeft heerlijk in het gehoor liggende riffs en gitaarsolo’s. Dat dit nummer boven de rest uitsteekt, zegt wat, want de rest van de tracks zijn ook gewoon van uitstekende kwaliteit. Åge Sten Nilsen heeft met zijn vorige band al de nodige ervaring opgedaan en daar lijkt hij nu de vruchten van te plukken.

Liefhebbers van Whitesnake, Night Ranger, en dergelijke melodieuze rock, raad ik aan om Amunition een luisterbeurt te geven. Ze zullen niet teleurgesteld zijn.

Ammunition - Shanghaied

1. Silverback