Taake – Stridens Hus

Taake – Stridens Hus
Dark Essence Records, 2014

Nooregs Vaapen van Taake uit 2011 is een absoluut hoogtepunt uit de blackmetalgeschiedenis. Alleskunner en enig bandlid Hoest weet er gekte en genialiteit te combineren tot een album dat zowel agressief en duister maar ook melodieus en afwisselend is. Met gastoptredens van onder meer Nocturno Culto (Darkthrone), Attila Csihar (Mayhem) en Demonaz Doom Occulta (Immortal) was het ook nog eens een feest der herkenning van grote mannen uit het wereldje. Een soort zwarte carnaval dus.

Op Stridens Hus doet Hoest het weer alleen en met het vertrek van de prominenten ging blijkbaar ook de inspiratie, want de zesde studioplaat is een flinke teleurstelling ten opzichte van zijn voorganger. Zeker na de uitstekende EP Kulde die enkele weken eerder verscheen. Stridens Hus is geen slechte plaat, maar ook geen goede.

Natuurlijk is Hoest zijn streken nog niet verleerd: tracks als Det Fins en Prins en Stank zijn heerlijke nummers en ook En Sang til Sand om Ildebrann en Vinger kunnen er mee prima door. Maar over de hele linie valt het allemaal wat tegen, het (on)heilige vuur lijkt te ontbreken op Stridens Hus. De kenmerkende hypnotiserende waanzin van Taake steekt in vrijwel elk nummer wel even de kop op, maar verdwijnt ook weer snel. Daardoor blijft er maar weinig hangen.

Een redelijke plaat kortom, dat Stridens Hus. Een plaat ook die, toegegeven, meerdere luisterbeurten nodig heeft om de meerdere lagen te ontdekken. Als het het debuutalbum van een willekeurige band zou zijn, had het de titel ‘veelbelovend’ meegekregen. Maar gezien de in het verleden behaalde resultaten van Taake is het nu gewoon enigszins teleurstellend.

Taake - Stridens Hus 200x200

1. Gamle Norig
  2. Orm