Archgoat – The Apocalyptic Triumphator

Archgoat – The Apocalyptic Triumphator
Debemur Morti Productions, 2015

Het Finse Archgoat kan je bezwaarlijk een nieuwe naam noemen. Hoewel de band tussen 1993 en 2004 niet actief was, zijn het zeker geen beginnelingen. Toch klinkt hun ouderwetse stijl op hun derde album The Apocalyptic Triumphator actueler dan ooit. Is primitieve, lompe en occulte deathmetal immers niet hip sinds het succes van Portal, Mitochondrion en andere Aevangelist’s? Wel, deze oude rakkers passen mooi in dat rijtje.

Blasfemische muziek maken die lak heeft aan tierlantijntjes, versieringen of overbodigheden, daar is het deze Finnen om te doen. Lompe roffels, lompe riffs en vocalen uit de diepste krochten van hel komen samen om een uiterst overtuigend geheel te vormen. Tegenwoordig is het modern om de grenzen van primitiviteit op te zoeken, maar Archgoat bewijst dat ze dat twintig jaar geleden ook al deden, en met succes. In ieder geval zullen fans van Lvcifyre en Incantation dit wel kunnen smaken, zo lomp en verpletterend klinkt het.

The Apocalyptic Triumphator is een sterk album, maar gaat hier en daar ten onder aan de grootste troef: primitiviteit. Dat uit zich bijvoorbeeld in de productiewijze van het album. Archgoat creëert geen donkere muzikale brij, maar heeft een relatief mechanische productie. Dat legt de beperkingen van nummers genadeloos bloot. Een beetje meer diepgang had dan ook welkom geweest, want bijwijlen is het album redelijk saai. Vooral de tragere passages hebben meer moeite om te overtuigen (Those Below (Who Dwell in Hell) is een goed voorbeeld). Het contrast wordt duidelijk aan het begin van deel twee van het album. Na Left Hand Path volgt immers het Right Hand Path, dat met Congregation of the Circumcised heel overtuigend aftrapt. Wie aan de rechterzijde van god engelenmuziek had verwacht komt met andere woorden bedrogen uit.

Archgoat gaat dit jaar zeker scoren met dit album, maar voor mij had het een tikkeltje meer mogen zijn. Toch zie ik dit wel in enkele jaarlijsten opduiken, net als bijvoorbeeld Grave Miasma in 2013. Puntje erbij trouwens voor de lollige bandnamen!

Archgoat - The Apocalyptic Triumphator

1. Intro (Left Hand Path)
  2. Nuns, Cunts and Darkness