Benediction – Subconscious Terror/The Grand Leveller & Transcend the Rubicon/The Dreams You Dread

Metal Mind Productions, 2014

Het Poolse Metal Mind Productions heeft van het machtige Nuclear Blast toestemming gekregen een kijkje in de voorraadkast te nemen om een aantal ‘klassieke’ albums opnieuw uit te geven. Hoewel het eerlijk gezegd vooral om de voorraadkast van de bijkeuken lijkt te gaan want met Clawfinger, Voivod, All Shall Perish en Sinister is niks mis maar Nuclear Blast heeft toch grotere bands onder contract (gehad).

Ook het Engelse Benediction is er een uit de categorie bands die niet direct als genretoppers te binnen schieten. Daar zag het in de jaren ’90 wel naar uit maar uiteindelijk bleef het deathmetalgezelschap toch vooral bekend als de eerste band van Mark ‘Barney’ Greenway van Napalm Death en Dave Ingram van Bolt Thrower. Benediction schijnt nog steeds te bestaan, maar de laatste plaat, Killing Music, deed in 2008 geen stof opwaaien en de Facebook-pagina van de band is al twee jaar niet bijgewerkt.

De eerste vier Benediction-platen zijn nu in twee digipacks opnieuw verschenen. Subconscious Terror en The Grand Leveller delen een verpakking en dat geldt ook voor Transcend the Rubicon en The Dreams You Dread. De schijfjes zijn goudgekleurd, de doosjes genummerd en kennen een oplage van tweeduizend stuks per digipack. Er is wel op kosten bespaard: cd-boekjes moet je zelf maar downloaden van de website van Nuclear Blast.

Het eerste digipack is de meest interessante van de twee. Subconsious Terror laat heerlijke oldschool deathmetal van het meer intelligente soort horen. De originele opnamen stammen uit 1990 en dus klinkt het alsof het drumstel van Ian Treacy louter uit potten en pannen bestaat, maar de heerlijk diepe grunts van Barney en de bevlogenheid in de muziek maken veel goed. Benediction zorgt op de debuutplaat gewoon voor een hele goede pot deathmetal zoals die vandaag de dag eigenlijk niet meer wordt gemaakt. Luister bijvoorbeeld eens naar Grizzled Finale. Als bonustrack springt Foetus Noose eruit.

The Grand Leveller klinkt zoals een tweede album van een band uit de jaren ‘90 hoorde te klinken. Ian Treacy heeft inmiddels de beschikking over een echt drumstel, muzikaal is het materiaal allemaal wat breder georiënteerd, met iets meer doommetalinvloeden. Met nieuwe zanger Dave Ingram is de band er zeker niet slechter op geworden maar de deathmetal klinkt nèt iets minder smerig dan op het debuut.

Transcend the Rubicon is de optelsom van de eerste en tweede plaat en misschien geen klassieker in het genre maar dan toch zeker een mini-klassieker. Van begin tot eind is dit een feest voor het deathmetaloor. Jonge lezers: luister naar I Bow to None en Painted Skulls. Het zijn nummers als deze waar jullie oudere broers of jonge vaders twintig jaar geleden van uit hun dak gingen. Dit is deathmetal met een hoofdletter D: gemaakt voor een breed publiek zonder dat er concessies zijn gedaan aan de eigen stijl. Een topplaat, nog steeds. De The Accüsed-cover Wrong Side of the Grave draaide een uur lang een rondje in mijn cd-speler: het is heerlijk om te horen hoe Ingram zijn longen in dit nummer bijna uitspuwt.

Helaas werd de stijgende Benediction-lijn geknakt met het verschijnen van The Dreams You Dread. Zoals zoveel extreme bands midden jaren ’90 (Hallo Gorefest! Hallo Paradise Lost! Hallo Pestilence!) dacht ook Benediction meer te bereiken door concessies te doen aan de muziek. Op dit vierde album brult Ingram er nog steeds flinks op los maar muzikaal heeft het met deathmetal allemaal weinig meer van doen. De teksten zijn duidelijk te volgen, er is een flinke dosis groove toegevoegd, wat jazz-achtige loopjes, meer melodie en af en toe doet Benediction meer denken aan een hardcoreband dan aan het gezelschap dat verantwoordelijk was voor een briljantje als Transcend the Rubicon.

Al met al is het leuk dat deze albums weer eens onder de aandacht worden gebracht. Liefhebbers van het genre moeten met de eerste drie titels zeker uit de voeten kunnen, waarbij Transcend the Rubicon zich wel eens zou kunnen openbaren als een verloren gewaande schat. The Dreams You Dread is alleen leuk als herinnering aan de tijdsgeest en hoe het niet moet als je als band je horizon wilt verbreden. Ondertussen ben ik benieuwd wat Metal Mind Productions nog meer in petto heeft.

Tracklisting Subconscious Terror:
Benediction - Subconscious Terror 200x200

1. Intro – Portal to Your Phobias