Marduk – Frontschwein

Marduk – Frontschwein
Century Media Records, 2015

Wat begint 2015 toch heerlijk. Januari is nog niet voorbij en de wereld staat al op z’n kop. In het Midden-Oosten vliegen de koppen in het rond, in Afrika worden mensen bij bosjes afgeslacht, opgegeten en weet ik veel wat nog meer en in Parijs is het ook huilen met de pet op. De media geeft netjes alle zwakke plekken van ons landje weer, zodat ook wij binnenkort weer wat schrijvers, tekenaars of absurdisten kwijt zijn, en bovenal: Marduk komt met zijn nieuwe plaat genaamd Frontschwein. Wat de Zweedse veteranen hiermee te maken hebben? Simpel, de wereld staat in brand, het is oorlog en dat klinkt Marduk letterlijk en figuurlijk als muziek in de oren. Marduk is oorlog en geweld, zeker sinds de komst van demonisch gorgelaar Mortuus in 2004. Frontschwein (in de Eerste Wereldoorlog het subtiel gekozen Duitse woord voor kanonnenvoer) is langspeler nummer dertien van deze door snelheid opgedreven Motörhead van de blackmetalwereld.

MardukIs er de laatste tien jaar iets uit de handen van grondlegger Morgan Håkansson en de zijnen gekomen wat tegenviel? Ik dacht het niet. Toch blijft het stiekem spannend, zo’n nieuw album van Marduk. Verrassingen zijn enerzijds ondenkbaar, maar anderzijds heeft de band ons vaak genoeg verrast met klinkklare, zwartgallige strijdlust zonder enige vorm van poespas, frivoliteiten of andere heisa. Frontschwein verrast op dat vlak wederom, want anno 2015 krijgt Marduk het voor elkaar om opnieuw een uiterst herkenbaar en toch zeer imposant uurtje blackmetal in je strot te duwen. Of het nu die snelle, op blastbeats leunende nummers zijn zoals het titelnummer, het Panzer Division-achtige Afrika, het fenomenale Rope of Regret (waar hoorden we die woorden vaker?) en bovenal Thousand-Fold Death, óf de meer mid-tempo tracks zoals het marcherende 503 of WarthelandMarduk blijft brutaal, rechtlijnig oorlogszuchtig en vooral gewoonweg Marduk. Climaxen worden bereikt in Between the Wolf-Packs (die opbouw na drie minuten pakt me bij de kloten) en Falaise: Cauldron of Blood, waarin je tevens hoort dat de band met Fredrik Widigs een prima snelheidsmaniak als drummer heeft aangetrokken. Tot slot nog een speciale vermelding voor Nebelwerfer, die met zijn trage gestamp één van de zwaarste, en voor Marduk-begrippen, langzaamste nummer ooit is van een band die inmiddels als bovengemiddeld stabiel en betrouwbaar mag worden aanschouwd.

Nu heb ik zelden iets verkeerds te zeggen over dit collectief, maar eerlijk is eerlijk, Frontschwein zet de succesvolle lijn (die volgens velen werd ingezet bij de release van het moordende Plague Angel (2004)) gewoonweg voort. Razend snel of tergend traag, met teksten over met bloed doordrenkte, Europese moddervelden of droge Afrikaanse vlaktes alwaar diarree-aanvallen de bovenhand voeren… het maakt geen reet uit. Nog één keer: Marduk is terug van nooit weggeweest, Marduk knaagt, zaagt en braakt – steevast met inmiddels aan autisme refererende regelmaat, Marduk verrast, Marduk bederft als vanouds, Marduk is… Marduk.

Marduk - Frontschwein

1. Frontschwein
  2. The Blond Beast