Thulcandra – Ascension Lost

Thulcandra – Ascension Lost
Napalm Records, 2015

Je hebt klonen en klonen. Zo falen sommige bands jammerlijk in het ambiëren van hun grote idool, terwijl andere zich ontpoppen tot een welkom alternatief van het origineel. Thulcandra staat te boek als één van de beste Dissection-klonen die er zijn en daar zijn deze Duitsers trots op. In dit geval niet helemaal onterecht, want een kopie van een van de grondleggers van het melodieuze blackmetalgenre is na het vrij abrupt wegvallen daarvan gewoon welkom. Het derde album heet Ascension Lost.

Het beoordelen van dit album is eigenlijk niet zo moeilijk. Verrassingen zijn er niet op te vinden, maar dat neemt niet weg dat je inmiddels wel kunt stellen dat Thulcandra een consistent geheel is, waarvan de bandleden zonder twijfel de kunst van het schrijven van melodische zwartgalligheid onder de knie hebben. Snelle melodieën en dito drumpatronen worden afgewisseld met bijna orkestrale, midtempo passages die de mooiheid van de duisternis prima weergeven. Zowat ieder nummer bevat dezelfde opbouw, maar in het geval van dit subgenre is dat niet erg. Thulcandra’s derde album kun je goed in z’n geheel beluisteren zonder dat er storende factoren langskomen. Tevens zijn de akoestische stukken ook goed vertegenwoordigd en zodoende blijft het gewoon smullen van goed in het gehoor liggende (Dissection)-riffs zoals de opener in Throne of Will of het bijna Immortal-achtige The Second Fall.

De donkere zijde van Steffen Kummerer (ook actief in Obscura) komt ook op Ascension Lost heerlijk tot z’n recht. Het feit dat de andere bandleden van Thulcandra ook in andere (uiteenlopende) bands actief zijn, maakt deze Dissection-liefhebberij nog acceptabeler. Binnen deze band kiezen de heren voor een bepaalde stijl en dat doen ze met verve. Geen gezeik, gewoon een goed album voor vertrouwde melodieën, afkomstig uit de krochten van de hel. De moeite waard.

Thulcandra - Ascension Lost

1. The First Rebellion
  2. Throne of Will