Paul Di’Anno – The Beast Arises

Paul Di’Anno – The Beast Arises
Metal Mind Productions, 2014

Al ruim dertig jaar bevindt Paul Di’Anno zich in een soort van niemandsland. Na zijn gedwongen vertrek bij Iron Maiden medio 1981 kon hij het eigenlijk nooit goed doen. Zijn diverse bandjes en projecten kenden af en toe een bescheiden succesje, maar live was het altijd wat. Speelde hij geen Iron Maiden-nummers dan werd daar luidkeels om geroepen en waren fans teleurgesteld. Speelde hij die nummers wel, dan teerde hij zogezegd alleen maar op zijn verleden. Zo kan je het natuurlijk nooit goed doen.

In de herfst van 2014 vond Paul het weer eens tijd voor een tourtje en met behulp van vier Poolse gastarbeiders formeerde hij zijn begeleidingsband. Niet vreemd dan, dat de opname op deze dvd van het concert in Krakow is, ook al omdat het Poolse publiek altijd goed voor hem is geweest. Van de 17 nummers zijn er maar liefst 13 van Iron Maiden, dus in dit geval is er een duidelijke keuze gemaakt. De begeleidingsband (met name de gitaristen) slaat zich redelijk door het materiaal heen, waardoor Genghis Khan en Transylvania tot de schaarse hoogtepuntjes gerekend kunnen worden. Zodra Paul echter gaat “zingen” heb je eerst een paar minuten nodig om van de verbazing bij te komen, om vervolgens hard te gaan lachen en je dan kapot te ergeren. Zijn karakteristieke stem van vroeger is compleet verdwenen. Al hetgeen hij nu doet is lallen, brallen, gillen en murmelen. Ontluisterend. Een zanger van eender welke Iron Maiden-coverband zal het beter doen. Gelukkig houdt Paul vrij veel de microfoon naar het (nauwelijks hoorbare) publiek toe, wat normaal gesproken vrij ergerlijk kan zijn, maar nu een verademing is. Gelukkig heeft Paul het zelf wel erg naar zijn zin en schuwt hij confrontaties met enkele kritische toeschouwers niet.

Onbegrijpelijk dat dit uitgebracht kan worden. Paul is geen eens meer een parodie op zichzelf, zo erg is het. Eigenlijk is dat best wel jammer. Helaas kan hij volgens eigen zeggen in het bonusinterview, waarbij het ook weer lachen is om het nagenoeg onverstaanbare Engels, de infantiele vragen en de gebrekkige kennis van de interviewer, niets anders dan muziek maken. Voorlopig zijn we dus nog niet van Paul af, ook al omdat er een nieuw album met zijn band Killers op de planning staat.

Paul Di’Anno – The Beast Arises

1. Sanctuary
  2. Purgatory