Promethean Horde – Ashes of the Empyrean

Death N Decay, 2014

Een demo, daarna een EP en nu de eerste echte langspeler. Het Amerikaanse Promethean Horde pakt het traditioneel aan. Elf nummers, goed voor een ruim uur aan, naar eigen zeggen, blackmetal. Ervaring leert echter dat de VS en blackmetal vaak een gevalletje erop of eronder is. Kijken hoe deze heren het doen.

Bij opener Artisan of Silence krijg je direct een aangename gitaarmuur tegen je kanis aangesmeten. Het doet me denken aan Winterfylleth, en dat mogen ze als compliment beschouwen. Helaas is deze vergelijking ook meteen een van de laatste positieve aspecten op dit album. Wanneer Promethean Horde de melodieuze hoek opzoekt, wordt het allemaal erg inwisselbaar. Gelukkig hebben we nog te maken met een heel aardig geluid waarin de drums veel goedmaken, en met dat in gedachten zou het totaalplaatje zeker hebben afgestevend op een mooie voldoende in de vorm van een punt of 70. Dat ik al een tijd niet meer naar blackmetal zat te luisteren terwijl Ashes of the Empyrean zijn rondjes aan het draaien was, was me overigens al duidelijk. Da’s ook helemaal niet erg, het is maar een label wat er wordt opgeplakt natuurlijk. Het wordt alleen wel erg jammer als de band het hele “heidense” aspect ook nog eens probeert aan te kaarten op bijvoorbeeld Voices Visions en Bring Forth the Fires. Een werkelijk waar tenenkrommende en voor plaatsvervangende schaamte zorgende cleane “woohhooo” laat me weer even voelen hoe het was om als kind zonder ingedaalde testikels door het leven te gaan. Clean? Wellicht. Vals? Zeer zeker. De score-thermometer daalde plots naar jammerlijke dieptes. Deze band, waarin Nickulus (ook actief in Paths of Possession) als vrij ervaren muzikant een rol speelt, valt me uiteindelijk erg tegen.

Een typisch gevalletje van “eronder” dus. Jammer maar helaas. Een prima geluid, wellicht de beste intenties, maar vlees noch vis als het gaat om het album an sich. Op het eerste gehoor aardig, maar uiteindelijk niets meer dan een frisbee voor de hond.

Promethean Horde - Ashes of the Empyrean

1. Artisan of Silence
  2. Perish in the Elements