Sordide – La France a Peur

Sordide – La France a Peur
Avantgarde Music, 2014

Blackmetal uit Frankrijk, het weet wel eens te verrassen. Sordide komt uit Rouen en is bij ons nog niet bekend. De drie heren debuteren dit jaar wel met La France a Peur en twee van de heren zijn actief, of waren dat, in verscheidene bands. Zo vind ik onder andere Ataraxie terug in het rijtje. Niet dat die band gelinkt kan worden met wat hier te horen is.

Het is een plaat geworden die duidelijk wat luisterbeurten nodig heeft, en zelfs dan blijft het lastig om uitspraken te doen over Sordide. Er zit enerzijds een zekere vuile blackmetalinsteek in die doet denken aan bepaalde aspecten van Peste Noire, met vooral de Franse keel en de snijdende gitaarchaos die me wel wat in die richting doet denken. Inhoudelijk is het echter anders gebracht, met een vrij progressieve opbouw die afwisselt tussen chaotisch aanvoelende midtempo-partijen en repetitieve, psychedelische slepers. De gelaagdheid op basis van de snijdende gitaren en bonkende bas vormt de basis van de muziek en zorgt samen met de gorgelende strot van de drie heren dat Sordide een vunzig sfeertje blijft aanhouden.

Diversiteit met een progressieve structuur, binnen zieke blackmetal. Dat is zowat het label dat je kan hangen aan dit Sordide uit Frankrijk. Zowel de trage trippers (Gloire bijvoorbeeld) als de knallers (Pauvre Histoire) laten een indruk na, net als compleet maffe tracks als afsluiter Violence waar van akoestiek wordt overgegaan tot een slepende en psychedelische massa. Een gekke en aparte boel, maar zeker een interessante kennismaking. Een aanrader voor wie voorstander is van progressieve, snijdende en vuile Franse black.

Sordide - La France a Peur

1. Ni Nom Ni Drapeau
  2. Blâme