Sun Rider – Fuzz Mountain

Sun Rider – Fuzz Mountain
Eigen Beheer, 2014

De Dordtse band Sun Rider verandert in deze donkere dagen je woonkamer in een woestijn. Ik kende de band niet maar ik zou zweren dat de leden een stel woestijnratten waren in plaats van Schapenkoppen uit Dordt. De zang is accentloos en klinkt goed. Daarnaast zijn de leden goed op elkaar ingespeeld. De band komt voort uit de metalband Headhaunter en heeft de draai naar stoner gemaakt. Deze metamorfose is gelukt, maar om echt onderscheidend te zijn van de stortvloed aan stonerbands de afgelopen jaren kan Sun Rider nog wel een eigen stijl ontwikkelen en een warmere productie doorvoeren.

Qua stem heeft Sun Rider iets weg van Kyuss, Wo Fat en Orange Goblin. Dit terwijl de songstructuur lijkt op Kyuss, Wolfmother, Red Fang, Unida en Sasquatch: bands die wat sneller zijn dan een gemiddelde stonerband en rocknummers schrijven in plaats van uitgesponnen psychedelica brengen. De nummers klinken lekker bluesy en zijn recht-toe-rechtaan, met uitzondering van het nummer Escape to Fuzz Mountain dat een lang spacend outro heeft en begint met een sitar. Hoewel alles ambachtelijk is uitgevoerd mis ik toch een beetje een bepaalde eigenzinnigheid. De onderwerpen, artwork en riffs kunnen wel iets verder naar onbekende terreinen gepushed worden.

Wat betreft productie kan het wel met wat minder effecten qua zang en gitaar. Zo is het openingsnummer Heart of the Sun goed, maar vind ik de zang een beetje overgemixt. In het algemeen vind ik het album een beetje te strak en te clean opgenomen voor een stoner band. Voor een metalalbum is dat geen probleem, maar bij stoner wil ik toch een warmer geluid horen. Het hoeft niet meteen een wall of sound te zijn, maar ik wil toch wel enigszins het gevoel hebben dat ik loop te trippen onder een dekentje.

Al met al is het een prima debuutalbuum, maar om mee te laten draaien in de eredivisie van stoner bands kan de band zich wel iets meer onderscheiden. Hoewel alles ruim voldoende is gun ik de band dat het nog wat verdere stappen zet en hierdoor hun talenten beter kan uitbuiten. Want deze zijn er zeker.

Sun Rider - Fuzz Mountain

1. Heart of the Sun
  2. High Priestess of the Moon