Grandizer – A75

Grandizer – A75
Eigen Beheer, 2015

Grandizer speelt electrocore in de ongebruikelijke zin van het woord. Waar bands als Death By April of The Browning deze term gebruiken om harde muziek met dance te combineren, mixt Grandizer mathcore met “synthwave”: een vorm van synthesizermuziek die vooral inspiratie zoekt in jaren 80 soundtracks. Gek genoeg werkt dit prima.

Net zoals er gitaristen bestaan die zweren bij buizenversterkers en er muziekliefhebbers rondlopen die alles op plaat kopen, zijn er toetsenisten die oude synthesizers opkopen. Zij doen dit voor het “warmere geluid”. De discussie die dan volgt gaat over de vraag of deze warmte echt in het geluid zit of dat de voorkeur puur nostalgisch is. Gelukkig kunnen we bij Grandizer vaststellen dat de keuze voor oldschool synthesizers in ieder geval goed is. Ondanks de vreemde combinatie, klinkt de EP A75 lekker. De muziek roept een beetje de vergelijking op met Endzweck: cheesy riedeltjes over snel gespeelde hardcore. Maar waar Endzweck powermetal als joker inzet, ziet Grandizer meer heil in synthwave. Hierbij komen automatisch synthesizer artiesten als Jan Hammer, Giorgio Moroder, of meer hedendaags, Pertubator op. Omdat Grandizer meerdere synths gebruikt, doet de stijl mij ook wel een beetje denken aan Suicide. Ten aanzien van het hardere gedeelte hebben de Fransen goed geluisterd naar bands als Converge en The Dillinger Escape Plan. Combineer deze twee stijlen en je komt uit bij een band als The Locust en dus Grandizer.

De plaat is in eigen beheer uitgebracht, en met lekker veel noise opgenomen. Toch hoor je de instrumenten en zang wel duidelijk. Speciale vermelding verdient nog wel de agressieve stem van Tom die qua waanzin doet denken aan Kickback in haar betere dagen. De nummers klinken goed, behalve de cover van het relatief langzamere Raining Blood. Niet alleen heeft Reggie And The Full Effect dit jaren geleden veel beter gedaan, ook hebben de heren wat moeite om hier strak te blijven. Dit terwijl de snelle nummers wél lekker lopen. Sterk zijn eigenlijk alle overige nummers maar Ecce Homo, Ecce Lex (dat met blastbeats wordt opgeleukt) en Burn Flags stelen de show. Al met al is het een originele EP waar de band trots op kan zijn.

1. Turn
  2. Alopecie
  3. Burn Flags