Primus & The Chocolate Factory With The Fungi Enseble

Primus & the Chocolate Factory with the Fungi Ensemble

ATO Records, 2014

Dat Les Claypool geobsedeerd is door het boek en de seventies-film “Willy Wonka and the Chocolate Factory” kwam duidelijk naar voren in de verschillende interviews en optredens. Nu heeft hij de stap genomen om de soundtrack van de film integraal te coveren. Wat je dan krijgt zijn ambachtelijk geschreven kinderliedjes die Primus goed laat ontsporen. Hierdoor is het een vreemder en donkerder album geworden dan wat we van Primus gewend zijn.

Primus 2

Laten we het allereerst hebben over de bezetting. De originele drummer Tim “Herb” Alexander is terug. Toch is het moeilijk om op basis van dit album te bepalen of de band hiermee de vonk krijgt waar het sinds 1995 op hoopt. Sinds het vertrek van de drummer hield Primus vooral de winkel draaiende met tours en middle-of-the-road albums. Verder wordt de band aangevuld met The Fungi Ensemble dat bestaat uit percussionist en marimbaspeler Mike Dillon (die we al kennen van de soloprojecten van Claypool) en cellist Sam Bass. Ook nieuw is dat gitarist Larry “Ler” Lalonde de zang van een nummer (I Want It Now) voor zijn rekening neemt. Dat mag hij vaker doen want vroeg of laat gaat de stem van Claypool irriteren.

Voordat ik aan het album begon had ik allereerst naar de originele soundtrack geluisterd en vervolgens naar dat van de remake uit 2006. Wanneer je dan Primus & the Chocolate Factory hoort merk je dat de band wel een heel donkere interpretatie heeft gemaakt. In handen van deze band wordt het boek van Roald Dahl een soort Babadook: literatuur die kinderen aanzet tot moord. Wat dat betreft had op deze plaat wel een leeftijdssticker mogen staan, want dat dit geen kindermuziek is, lijkt mij duidelijk. De soundtrack neigt in handen van Primus meer naar Macabre‘s Jeffrey Dahmer (and The Chocolate Factory) dan de vreemde “La La Land”-soundtrack van Tim Burton of het origineel uit 1971. Om een voorbeeld te geven, een nummer als Pure Imagination is oorspronkelijk een vrolijk, positief kindernummer terwijl het in de versie van Primus als een nachtmerrie klinkt. Het wordt veel langzamer en lager gespeeld, terwijl de dissonante tonen je om de oren vliegen en Claypool klinkt alsof hij in een put gevangen zit. Hetzelfde verhaal met het nummer Candy Man en Cheer Up Charlie die ongeveer hetzelfde beginnen als het nummer Mr. Krinkle, om vervolgens alle vrolijkheid uit de originele versies dood te slaan. Toch lukt het je niet om een grijns te onderdrukken wanneer je deze plaat hoort. Dat komt niet alleen door de vreemde humor, maar ook omdat de nummers echt goed zijn. Dit ligt deels aan de originele nummers maar ook aan de interpretatie van Primus. Verwacht geen nieuwe Primus-plaat, want uiteindelijk is het gewoon een cover-album. Maar gelukkig is het wel een interessante interpretatie van het origineel.

1. Hello Wonkites
  2. Candy Man
  3. Cheer Up Charlie