Carach Angren – This is No Fairytale

Carach Angren – This is No Fairytale
Season of Mist, 2015

Met de stijgende bekendheid van Carach Angren duikt er een leuk discussieonderwerp voor op forums en in de kroeg op: maakt het Nederlandse drietal nu blackmetal of niet? De heren Seregor, Ardek en Namtar bedienen zich in ieder geval van pseudoniemen, zijn vervaarlijk beschilderd en kozen een bandnaam uit het werk van J.R.R. Tolkien (om precies te zijn een bergpas in Mordor). Muzikaal klinkt de band duister genoeg maar tekstueel houden de Limburgers zich verre van religie, wanhoop, nihilisme, duisternis, pijn en meer onaangename zaken.

Carach Angren vertelt namelijk spookverhalen en horrorsprookjes, meestal verpakt in een overkoepelend thema. Op het vorige album, Where the Corpses Sink Forever, draaide het om oorlog en alle gruwelijkheden die daarbij horen. Daarvoor, op Death Came Trough A Phantom Ship, was het spookschip De Vliegende Hollander het onderwerp. Nu staat een disfunctioneel gezin centraal: alcoholistische en sadistische vader, heroïneverslaafde moeder en twee kinderen die daarmee moeten zien te overleven.

Hun verhaal wordt in acht nummers en een intro verteld en dat gebeurt op een manier zoals we dat van Carach Angren gewend zijn: met veel bombast en een heerlijk gruntende, fluisterende en schreeuwende Seregor. Zoals bij al het vorige werk van de band is ook This is No Fairytale af. Dit album klopt van begin tot eind.

Erg gemakkelijk maakt Carach Angren het zichzelf overigens niet. De basis van iedere song is hetzelfde: Ardek metselt met zijn keyboard een geluidsmuur en Seregor grunt zijn verhaal. Zijn gitaarspel is slechts ondersteunend en dat geldt ook voor de drums van Namtar. Hoe goed de drie hun werk ook brengen, het zorgt ook voor muzikale beperkingen. Er zijn nauwelijks rustpuntjes op deze plaat te vinden en de luisteraar die niet vol voor de muziek gaat loopt het risico tegen het eind van het album een gevoel van herhaling te krijgen. Het maakt Carach Angren echte luistermuziek waar je de aandacht bij moet houden en voor open moet staan. Extreme metal voor gevorderden dus. Dan komt bijvoorbeeld een topsong als Possesed by a Craft of Witchery goed tot zijn recht. Met Dreaming of a Nightmare in Eden wordt duidelijk hoe goed zang en keyboard elkaar versterken.

Dus: maakt Carach Angren nu blackmetal of niet? Wat maakt het uit met muziek van deze kwaliteit. Als het moet plakken we er gewoon het labeltje blackhorrormetal op en kunnen we weer verder met ons leven. Een leven dat voor een deel zal bestaan uit uitkijken naar weer een meesterwerk van deze Limburgers.

Carach Angren - This is No Fairy Tale 200x200

1. Once upon a Time…
  2. There’s No Place Like Home