Fire Within – Fire Within

Fire Within – Fire Within
Eigen Beheer, 2014

De Zeeuwse kust, waar de mensen onbewust, zin in mosselfeesten krijgen, en van eten slechts nog zwijgen, als ze zat zijn en voldaan, dan weer rustig slapen gaan. De Zeeuwse kust waar Blof en Racoon hun zoetgevooisde popmelodietjes creëren. Aan die zelfde Zeeuwse kust vinden we ook een band die de hardrock weer op de Nederlandse kaart wil zetten, genaamd Fire Within.

Op het debuutalbum van de heren treffen we melodieuze hardrock gecombineerd met elementen uit de power- en symphonische metal. Openingstrack Despair laat gelijk horen waar we hier mee te maken hebben, veel bombast en melodie dus. De drums van Lars van Mourik klinken zoals Lars Ulrich ze graag wil horen, duidelijk aanwezig, maar nooit overheersend voor het totaalgeluid van de songs. Fire Within heeft het voor elkaar gekregen dat je als luisteraar elk instrument duidelijk kan horen, terwijl de songs wel een geheel blijven. Je hoort dus de baslijnen, de gitaarsolo’s, de beukende drums en zelfs de sferische keyboards duidelijk hun bijdrage leveren aan het totaalgeluid van de songs. Na de uitstekende openingstrack kabbelt Fire Within een beetje door zonder echt te vervelen of slecht te worden. Hoogtepunt van dit album ligt echter op het laatste deel. Fenix (We Rise), het instrumentale Progress, Reality en afsluiter Fate zijn de krenten in de Zeeuwse pap.

In het persbericht dat ik met de CD meegestuurd kreeg, wordt al gemeld dat de band een geheel eigen sound heeft en ik kan dat helemaal beamen. Fire Within heeft meerdere luisterbeurten nodig om tot volle wasdom te komen. Fire Within brengt in ruim een half uur negen nummers ten gehore die mij naar meer doen verlangen. Als je als band zijnde hardrock weer op de kaart wil zetten, is dit de juiste manier om dat te doen.

Fire Within - Fire Within

1. Despair
  2. For Your Heart Alone