Cvinger – The Enthronement ov Diabolical Souls

Eigen Beheer, 2014

Vanuit de duistere krochten van Slovenië komt Cvinger tot bij ons voor een tweede bezoekje. Twee jaar terug hoorde ik de EP van deze nachtraven en er was zowel in positieve als in negatieve zin weinig op aan te merken. Eind december was het tijd voor het debuut, uiteraard op cvlt-wijze genoteerd.

Dit is een band waar het imago duidelijk afdruipt en waar Satan nog steeds de teugels in handen heeft. De titels van de tracks op deze plaat deden al vermoeden dat Cvinger weinig af was geweken van wat te horen was op de EP. Het is inderdaad niet enkel de driedeling in hoofdstukken die behouden is, maar ook het genadeloze gebeuk met daarop heel wat Noorse invloeden. Gaande van oudere Satyricon-snijklanken, tot 1349-geweld en zelfs een toefje oude Darkthrone met nog een duidelijke deathmetalgolf binnen de gitaren. Dit alles wordt door Cvinger gedoopt in een chaotische brei waar de heren van de hak op de tak springen en waar het ‘not done’ is om vaart te minderen. Misschien even een stukje slepen tussendoor, maar dat moet allemaal niet te lang duren.

Een concept dat nagenoeg onveranderd is ten opzichte van de EP van een paar jaar terug, ik zou zelfs durven stellen dat deze Slovenen niets veranderd hebben. Zelfs de occulte monnikenzang is behouden en staat tussen het aanhoudende geweld nog steeds erg gek. Dit is er sowieso eentje voor wie nog twintig jaar terug leeft, voor wie blackmetal gelijk moet staan met chaos en non-stop geweld. Ik vind het zeker goed voor een track of twee, maar het materiaal van deze heren blijft wat zielloos en herkenbaar klinken als je het mij vraagt.

Cvinger - The Enthronement ov Diabolical Souls

1. Chapter I: Charons Passage To The World Beyond
  2. Anno Inferni