Enslaved – In Times

Enslaved – In Times
Nuclear Blast, 2015

In de voorbije jaren is Enslaved uitgegroeid tot een van de vaandeldragers van de extreme metalscene. Goed tweeënhalf jaar na het geweldige RIITIIR is er nu In Times. De vraag is zoals steeds niet of hij de jaarlijst haalt, maar of hij de nummer één wordt. Ik geef u het antwoord op deze vraag: als u RIITIIR net als ik een ongelooflijke topplaat vindt, dan eindigt ook In Times in december helemaal bovenaan.

Tweeënhalf jaar zit er tussen de twee platen, maar muzikaal lijkt In Times goed aan te sluiten bij de voorganger. Razende postblack wisselt af met meeslepende progressieve passages en de dromerige vocalen van Herbrand Larsen. Het lijkt een heel eenvoudige samenvatting van elementen die je vastneemt en niet meteen los laat. Enslaved neemt je mee op een trip die je bij wijlen vertrappelt en op andere momenten betovert met oorwormen die je nog lang zullen bijblijven.

Opener Thurisaz Dreaming tapt uit een lekker agressief vaatje. Het maakt duidelijk dat de slinger in de progressieve evolutie van Enslaved nog niet is doorgeslagen richting cleane vocalen en bijzaken als toegankelijkheid. De cleane vocalen klinken ijl en afstandelijk, verheven bijna. Het contrast met de onnavolgbare riffs en het kenmerkende stemgeluid van Grutle Kjellson dragen het nummer acht minuten lang, zonder ooit te gaan vervelen. Building With Fire (wat een heerlijke titel!) begint dan weer als een van de oorwormen. Een vlotte riff die lekker in het gehoord ligt en een zanglijn die je doet vermoeden dat Herbrand Larsen in een ander leven meisjesidool is geweest. Meeslepend, catchy en eigenlijk gewoon wondermooi. Het nummer had ook op RIITIIR kunnen staan, het is toegankelijker dan de opener en ligt gewoon heerlijk in het gehoor. Platen van Enslaved krijgen al te vaak het etiket ‘groeiplaat’ opgekleefd, een nummer als Building With Fire echter is een instant hit, vanaf de eerste luisterbeurt.

In Times

One Thousand Years of Rain lijkt het buitenechtelijk kind te zijn van de twee vorige nummers. Catchy, maar ook rauw. Furieus, maar ook melodisch. Het is het meest vikingachtige nummer dat je op deze plaat zal vinden, met zelfs een bijdrage van Wadruna om duidelijk te maken dat Enslaved de eigen en de nationale geschiedenis niet verloochent. Prachtig nummer en zoals steeds is de tandem Grutle – Herbrand onnavolgbaar. Zo sterk zelfs dat je na een tijdje niet meer stilstaat bij het niveau van de andere muzikanten.

Ik ben halverwege, maar ga stoppen met in detail te gaan. Nauthir Bleeding is muzikaal technischer en overweldigender. Het lijkt dat dit het nummer is waarop Ivar Bjørnson zich volledig kan laten gaan, met indrukwekkend resultaat. In Times klinkt als titelnummer het meest progressief. Weet je nog toen Enslaved al eens met een metalen Pink Floyd werd vergeleken? De intro van deze schijf voert je meteen terug naar die periode. Tot slot is er nog Daylight, een nummer dat lijkt de bevestigen dat Enslaved na RIITIIR voortgaat op de ingeslagen weg.

Enslaved staat al jarenlang gelijk aan progressie en een sound die stap voor stap evolueert. In Times is echter een duidelijk vervolg op RIITIIR. Iets minder hitgevoelig misschien, maar qua sound en feeling zonder meer in hetzelfde straatje. Waar Axioma Ethica Odini en RIITIIR totaal anders klinken schuurt In Times veel dichter bij de voorganger aan. Ik vind het in ieder geval geweldig en kijk uit naar de plaat die In Times van de top van mijn jaarlijst moet houden.

Enslaved - In Times

1. Thurisaz Dreaming
  2. Building With Fire