Sortilegia – Arcane Death Ritual

Sortilegia – Arcane Death Ritual
Ván Records, 2014

Ván Records gaat het vrij ver zoeken met dit Sortilegia, letterlijk dan. Voor deze band moeten we de grote plas over en we vinden dit duo zelfs terug op Canadees grondgebied ten midden van de Grote Meren. Een band waar we dus heel wat water voor moeten doorkruisen, en daar kan je nog eens bijnemen dat je van dit product het water in de mond krijgt. Tenminste als lo-fi en wazige blackmetal je ding is.

De productie is heerlijk erbarmelijk, voor een keer kan je die woorden wel eens samen plaatsen. Het mag ook gewoon niet anders klinken bij dit donkere gezelschap, dat bestaat uit een Russische vrouw en een Canadese man. Occulte repetitiviteit die misschien iets meer vlees aan de kluif mocht laten en waarbij het door de ondergrondse waas misschien net niet diep genoeg reikt. Verder klopt het plaatje op Arcane Death Ritual perfect, met wazige patronen die de duisternis inbanen met duistere gitaarpartijen en een stervende strot. Een hele waslijst aan Latijnse titels, die op die manier heerlijk true klinkt, maar Sortilegia neem je eigenlijk in één keer op en wisselt niet te fel af. Gelukkig zit de intensiteit op niveau zodat deze zwarte draaikolk je al deels meesleurt, met Burzum-eske gitaarpartijen die bouwen op occulte riffs en met hier en daar even een spiritueel rustpunt. Een plaat die me deels al weet in te palmen, want het mocht wat mij betreft allemaal nog net iets pakkender klinken en me naar de keel grijpen. Ongetwijfeld iets dat in het verschiet ligt, want dit was nog maar het debuut.

Sortilegia - Arcane Death Ritual

1. Ad Fulgens Portam
  2. Per Atrum Ignem