KONG – Stern

KONG – Stern
Kongenial Records, 2015

Opgegroeid in de buurt van Amsterdam moet ik toegeven dat ik een zwak heb voor deze band. De band bestaat al sinds begin jaren negentig en destijds voor mij als jochie was dit een bijzondere band die buiten de lijntjes dacht. Volledig instrumentaal met samples en optredens waarbij de vier de leden speelden vanuit vier verschillende hoeken, het was weer eens iets anders dan de gemiddelde metalband. Na een lange periode van afwezigheid is de band in 2009 gehergroepeerd en heeft men twee platen afgeleverd via hun eigen Kongenial Records. Hieruit bleek dat de magie niet verdwenen is. Gelukkig ben ik niet de enige die hier zo over denkt, aangezien alle voorgaande recensies van KONG door verschillende collega’s zonder uitzondering positief zijn. Met Stern kan ik niet anders dan mij aansluiten bij deze traditie.

De band maakt stevige progrock met industriële invloeden; maar waar veel bands hier de mist ingaan met slechte producties waar vooral de drums het moeten ontgelden, staat de productie bij KONG als een huis. Op deze plaat komen meer elektronica en samples om de hoek kijken en staat er zelfs een nummer met een spoken word MC op de plaat. Verder worden er enkele gastmuzikanten ingevlogen en heb ik moeten opzoeken wat een sabar is, want dat is nogal de hit op dit album.

Ondanks de frivoliteiten verliest KONG de stevige basis van basgitaar, drums en twee gitaristen niet uit het oog. Het heeft hier en daar dan ook iets weg van het oude Helmet met industrial-invloeden van Front 242 en nog meer ondefinieerbare inspiraties. Ritmes zijn hier en daar complex en verschillende stijlen komen hier en daar even binnenfietsen, maar ondanks dit luistert KONG altijd prettig weg. Ik noem dat de Steely Dan-factor: de muziek klinkt prima als achtergrondmuziek, maar wanneer je er eens goed voor gaat zitten kom je er achter dat hierachter een complexe wereld schuilgaat. Waar veel instrumentale bands nogal eens van saaiheid beticht kunnen worden of een overdreven eclecticisme vindt KONG altijd de perfecte balans. Hierdoor blijft Stern ook na meerdere luisterbeurten verassen. Oh ja, en een sabar is een langwerpige trommel uit Senegal.

1. Fools Engine
  2. Rage8FA
  3. Slant