Calibre Zero – Con Las Botas Puestas

Calibre Zero – Con Las Botas Puestas
Pure Steel Publishing, 2014

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die mijn schrijfsels gemist hebben, maar na bijna twee jaar tobben met gezondheid en psyche ga ik weer proberen een bijdrage te leveren aan het Zware Metalen front. Mijn terugkeer mag ik vieren door het beschrijven van schijfjes die het afgelopen half jaar onbeschreven op ons kantoor zijn achtergebleven. Op die stapel vond ik de vierde schijf alweer van een clubje Spaanse muzikale krachtpatsers genaamd Calibre Zero. Trage, logge, bijna slome Spaanstalige hardrock/heavy metal. Voer voor de liefhebbers, maar of die groep groot is of gaat worden in Nederland en België waag ik te betwijfelen.

Uit de verte lijkt de lome, dreunende rock van Calibre Zero wat op een melodieuzere versie van Motörhead. Als je wat langer en intensiever luistert, blijkt die gelijkenis slechts oppervlakkig te zijn. Het geheel mist kracht, overtuigingskracht en variatie en daardoor valt hun muziek niet bepaald in dezelfde kwaliteitsklasse als bovengenoemde topper.

Con Las Botas Puestas is echter niet zo een slecht album hoor. Aardig gitaarwerk, lekkere baslijnen, vrij onopvallende drums en rauwe, schorre, schreeuwerige en wat punk-achtige zang. Niks mis mee. Aan de songwriting mag echter nog wel wat gesleuteld worden, want van de eerste tot de laatste noot lijkt het allemaal, ook qua sfeer, erg op elkaar. Mijn Spaans is niet goed genoeg om een oordeel over de teksten te geven, maar ook daar zullen wel liefhebbers voor te vinden zijn, want op de een of andere manier past het wel bij de muziek. Geen hoogstandje en ook geen hoogte- of dieptepunt te benoemen, maar best wel aardig om eens een luisterbeurtje aan te wagen. Ach en misschien ben ik gewoon wat milder geworden met de jaren.

calibre zero

1. Si No Es Ahora Cuando
  2. Con Las Botas Puestas