Endlichkeit – Endlichkeit VI-VIII

Endlichkeit – Endlichkeit VI-VIII
Fallen Empire Records, 2014

Een beetje geheimzinnigheid is de blackmetalscene niet vreemd en dus is het helemaal niet zo gek dat er vrij weinig bekend is over Endlichkeit. Of beter gezegd: niets bekend. De bandleden willen volstrekt anoniem blijven en wat hun afkomst betreft wordt de aanname gedaan dat het hier om Tsjechen gaat. Anderen houden vol dat het Amerikanen zijn, ook al omdat de platenmaatschappij daar de thuisbasis heeft. De discografie tot nu toe licht geen tipje van de sluier op. Na de demo’s Endlichkeit I-II en Endlichkeit III-V is het nu tijd voor Endlichkeit VI-VII, verschenen in een oplage van 150 cassettes.

Misschien is Endlichkeit zo’n band die een legendarische undergroundstatus bereikt. Zo’n band waarvan degene die het t-shirt dragen een goedkeurende knik van herkenning krijgen van de échte liefhebber. Zo’n band waarvan over tien of twintig jaar alle demo’s nogmaals verschijnen in een gelimiteerde uitgave met een terugblik van een zijdelings betrokkene. Het kan. Maar in het heden klinkt Endlichkeit teveel als een band die slecht klinkende demo’s uitbrengt. Niets meer, niets minder.

Een opname hoeft van mij niet altijd gepolijst te zijn, maar Endlichkeit maakt het gewoon te bont. Drie nummers lang biedt de band een gitaargeluidsbrij waar de drums maar moeilijk te onderscheiden zijn en de spaarzame zang klinkt alsof deze is opgenomen in het bushokje voor de deur van de studio. Ja, dit is rauwe, snelle blackmetal zonder veel poespas. Op zich niet slecht maar mijn oren hielden het al snel voor gezien en luisteren liever naar de nieuwe Marduk. Wie vreest de next big underground thing in blackmetal te missen moet hier maar eens naar gaan luisteren. Maar garanties dat dit ooit wat wordt geven we natuurlijk niet.

Endlichkeit - Endlichkeit VI-VIII

1. Endlichkeit VI
  2. Endlichkeit VII