Cryptopsy in Rotterdam

Cryptopsy in Rotterdam
Zondag 15 februari 2015, Baroeg

Ze blijven lekker, die zondagmiddagconcerten in Baroeg. Veelal de moeite waard en voor de werkende mens prima te doen. Lang twijfelen deed ik dan ook niet toen bekend werd dat Cryptopsy in Rotterdam zou spelen als onderdeel van een relatief korte Europese tournee. De band stelt live zelden tot nooit teleur, speelt zo strak als een plank en weet wat de liefhebber van extreme deathmetal wil horen. Hun klassieker None So Vile draait nog steeds een belachelijk aantal rondjes hier en zodoende was de keuze om Zeeland tijdelijk in te ruilen voor Zuid-Holland snel gemaakt. In het voorprogramma stonden Bloodgod, Bleeding Gods en Bodyfarm.

In alle vroegte opende Bloodgod het gebeuren. Helaas kan ik er weinig zinnigs over zeggen omdat ik toen nog niet aanwezig was. Mijn excuses aan de bloedgoden dus!

bloodgod

Na de bloedgod was het tijd voor de bloedende goden. Toeval? Wellicht, maar wat boeit het? Ik was in ieder geval positief verrast toen Bleeding Gods de set aftrapte met een lekker geluid en veel furie. De band bleek als een geoliede machine te fungeren én was een genot voor oog en oor. Met name mijn ogen genoten van het spelplezier van bassiste Gea Mulder, die met momenten lieflijk in de maat van de muziek swingde om vervolgens weer over te gaan in geheadbang waarbij haar haren doorheen het luchtledige zweefden gelijk sierlijke wilgentakken tijdens een lentebries. Maar voordat ik hier op jammerlijke wijze poëtisch mijn liefde ga verklaren moet ik ook zeggen dat de band niet continu maximaal boeide. Het was veelal snel (en strak) uitgevoerde deathmetal zonder al te veel poespas, waarbij de toegevoegde waarde halverwege ietwat wegebde. Ergens ook geen wonder, omdat het debuutalbum Shepherd of Souls integraal werd gespeeld. In de toekomst verwacht ik dus wel meer variatie van deze band. Naarmate de set op z’n eind liep, werden er echter weer wat fijne krakers uit de kast gehaald die me uiteindelijk toch met een goed gevoel achterlieten. Een band van eigen bodem met voldoende capaciteiten.

bleedinggods

Op het nippertje werd Bodyfarm nog aan het programma toegevoegd toen bekend werd dat de eigenlijke supportact Severe Torture door omstandigheden niet aanwezig kon zijn. Bodyfarm timmert de laatste jaren keihard aan de weg en doet dit op de vleugels van een immer effectief en franjeloos sub-genre die we ook wel kennen als oldschool deathmetal. Met een podium dat geheel in het teken stond van de band (de backdrop van Cryptopsy denken we nog even weg) en een lekker vol geluid trapte de band af met Unbroken, het eerste nummer van The Coming Scourge, het tweede album van de band die zo goed ontvangen werd in 2013. Er hing een goede sfeer in de inmiddels gezellig volgestroomde zaal van Baroeg. Het was duidelijk dat velen wel pap lustten van de niet al te ingewikkeld opgezette death van deze heren. Dit volg je ook nog wel met een (inmiddels alweer flink verdronken) kater van de vorige dag. Onder leiding van de oorlogszuchtige grunts van zanger/gitarist Thomas Wouters werd Rotterdam meegenomen doorheen een set bestaande uit nummers van de twee albums (en debuut-EP) die Bodyfarm inmiddels rijk is. Malevolence (2012) kwam zodoende ook nog aan bod met onder andere Demons of the Cross, I Am the War en Tombstone Crusher. Als een pantservoertuig rolde alles op geslaagde wijze naar het laatste nummer in de vorm van Heartraped. Ondanks het feit dat de Bodyfarm de laatste tijd heel wat keer in Rotterdam heeft gespeeld, kon de band rekenen op enthousiasme en positieve geluiden uit het publiek. Daar doe je het voor, toch?

Bodyfarm

Dan de band waar ik persoonlijk al maanden om stond te trappelen als een jonge, overactieve border collie die voor het eerst een kudde lome schapen moet verhuizen. Niet zo’n wonder ook, want ondanks enkele mindere albums heeft Cryptopsy een klassieker in de vorm van None So Vile op z’n naam staan; een album dat mijns inziens nooit meer is overtroffen in extremiteit op werkelijk alle vlakken. Sinds die plaat is de bezetting wel drastisch gewijzigd, maar nog altijd staan de Canadezen te boek als uiterst enerverende liveband. Dat bleek vanavond ook maar weer toen Crown of Horns als opener door die arme speakers kwam geknetterd. Op volle snelheid ratelden de immens snelle fills, basdrums en blasts van drumbeest Flo Mournier onze trommelvliezen in, gepaard met vliegensvlug snarenwerk en natuurlijk de grunt van Matt McGachy die menig malafide “pig squaler” de mond snoert. Het is misschien geen Lord Worm (None So Vile-era), maar hij weet het toch altijd weer prachtig te brengen op zijn manier.

Cryptopsy

Zoals verwacht stond de setlist voornamelijk in het teken van materiaal uit de 90’s, met als uitzondering Two-Pound Torch van het naamloze en meest recente album uit 2012. Verder was het hakken geblazen met tracks afkomstig van Blasphemy Made Flesh (1995), None So Vile (1996) en Whisper Supremacy (1998). Met regelmaat ontstond er een bescheiden zondagspit voor het podium, maar het gros van het publiek bleef voornamelijk met beide benen rustig op de grond staan. Hoe dat mogelijk is wanneer opper-headbanghymne Graves of the Fathers wordt ingezet, is mij echt een raadsel, maar het was zo. Verdere hoogtepunten werden bereikt met het uit de bocht vliegende Benedictine Convulsions en de gehele toegift van drie nummers die uiteindelijk, bijna logischerwijs, werd afgesloten met het intense Phobophile. Een klein uurtje mocht het duren, maar Cryptopsy blijkt ook anno 2015 nog steeds onwrikbaar hard en solide. Inmiddels schijnt de band ook te werken aan nieuw materiaal. Laten we hopen dat ze de stijgende lijn van voorgaand werk doorvoeren en dat hun vele live-optredens vruchten zullen afwerpen. Ik ben in ieder geval weer even opgeladen. Cryptopsy rules. Now go ahead and run… Run home and cry to momma.

Cryptopsy

Setlist Cryptopsy:

• Crown of Horns