Hate – Crusade: Zero

Hate – Crusade: Zero
Napalm Records, 2015

Hate is het kleine broertje van landgenoten Vader en – vooral – Behemoth. De blackened deathmetal van het gezelschap rond Adam the First Sinner is goed te pruimen maar nèt iets minder spannend en uitdagend dan de muziek van Behemoth. Het alweer negende album Crusade: Zero brengt daar geen verandering in. Ten opzichte van de vorige plaat is bassist Mortifer er niet meer bij: op tournee in Duitsland viel hij in april 2013 in slaap om als gevolg van hartritmestoornissen niet meer wakker te worden. Een definitieve vervanger is er (nog) niet. Adam the First Sinner heeft zelf de baspartijen op de nieuwe plaat ingespeeld. Ook drummer Pavulon is nieuw: hij vervangt Hexen.

Het vernieuwde Hate heeft twaalf nummers gecomponeerd voor Crusade: Zero maar na aftrek van vier instrumentaaltjes blijven er acht echte werkstukken over. En daarin brengt Hate wat Hate altijd brengt: prima deathmetal met een nodige portie black over licht filosofische teksten die een afkeer van het geloof laten blijken. ‘Prima’ is echter niet ‘goed’. Er is niets mis met Crusade: Zero maar je valt er geen buil aan als je deze band even aan je voorbij laat gaan. Adam the First Sinner zit hoorbaar vol goede muzikale ideeën (Leviathan en Dawn of War zijn uitstekende songs) maar in de praktijk komt dat er lang niet altijd uit en begint alles vooral op elkaar te lijken.

Het is degelijkheid troef dus bij Hate. De Polen afdoen als een Behemoth-kloon is te gemakkelijk en doet geen recht aan een band die in zijn oervorm al sinds 1990 actief is, maar beide gezelschappen hengelen wel in dezelfde muzikale pot en daarbij vangt Hate duidelijk een kleinere vis. Een goede subtopper in het genre dus en een prima alternatief voor de grote broer. Maar prima is niet goed.

Hate - Crusade Zero 200x200

1. Vox Dei (A Call from Beyond)
  2. Lord, Make Me an Instrument of Thy Wrath!