Throat of Autumn – Leaves Will Fall…

Throat of Autumn – Leaves Will Fall…
Eigen beheer, 2015

Er zijn van die bands die niet helemaal naar mijn smaak zijn (vooruit, er zijn veel bands die totaal niet naar mijn smaak zijn) en het Nederlandse Throat of Autumn is er daar een van. De alternatieve (hard)rock met een flinke toef progressieve muziek en een snufje grunge is eenvoudigweg niet mijn kopje thee. Maar ik heb wel oren aan mijn hoofd en die vertellen mij dat debuutplaat Leaves Will Fall… bepaald niet misselijk is. Hier zijn hoorbaar talentvolle muzikanten aan de slag gegaan die met een duidelijk idee hun muziek brengen.

Opener Autumn zet de sfeer voor de rest van het album en neemt je mee naar regenachtige, melancholische novemberdagen waarin de blaadjes van de bomen vallen, de laatste zonnestralen zijn verdwenen en de duistere dagen wachten. Whisper borduurt daar vervolgens naadloos op voort en laat in ruim acht minuten een band horen die stevig kan rocken als het moet maar zich ook breekbaar weet op te stellen. En zo gaat het eigenlijk elf nummers lang. Van de vier muzikanten die deze band telt gebruiken er drie hun microfoon en dat levert veel afwisseling in de zang op, al maakt de veelzijdige strot van Jordy Jennen op zichzelf al veel indruk. De man wisselt moeiteloos tussen verschillende stijlen zonder een moment aan kracht te verliezen en weet zelfs beheerst te schreeuwen.

Throat of Autumn is absoluut een aanwinst voor de Nederlandse (hard)rockwereld. Dit is een band die het dunne pad weet te bewandelen tussen stevige muziek zonder dat het te popachtig wordt en enorm veelzijdig is zonder dat het muzikaal een verzameling van verschillende stijlen wordt. Hard als het moet, zacht als het kan zeg maar. Wie niet gelijk voor het betere beukwerk kiest maar het waardeert als een band zich kwetsbaar opstelt zonder dat het al te soft wordt, moet dit zeker eens gaan beluisteren.

Throat of Autumn  - Leaves Will Fall... 200x200

1. Autumn
  2. Whisper