Godless Angel – Harvester of Shadows

Godless Angel – Harvester of Shadows
Inverse Records, 2015

Harvester of Shadows is de derde release van death-/thrashmetalband Godless Angel, en de tweede langspeler. Ik had voordat ik dit album hoorde nog nooit van de one man-metalband uit Kansas gehoord. De band is opgericht in de zomer van 2012 door de heer Neibarger, die de hele line-up bezet van Godless Angel (alleen af en toe geholpen met de lyrics, door niemand minder dan zijn vrouw).

Toen ik voor het luisteren van het album de hoes bekeek, verwachtte ik eerlijk gezegd niet heel veel meer van de muziek: de afbeelding ziet eruit alsof deze in paint is gemaakt met enige haast, en het zou me niet verbazen als dit ook het geval is. Zoals eerder gezegd speelt deze band death-/thrashmetal. Bij het horen van het eerste nummer, een kort instrumentaaltje, was ik gelijk al een stuk positiever ingesteld; het nummer bevat een lekker riffje en een enorme snerpende gitaarsolo die mij aangenaam verraste. In het volgende nummer, Containment Breach in Sector 6, beginnen de vocalen. Deze doen mij erg denken aan de vocalen van Venom, maar dan net een tikje lager.

De formule van Godless Angel wordt eigenlijk alle nummers lang herhaald: een niet al te ingewikkeld en pakkend riffje, een snerpende gitaarsolo en een rauwe zangpartij waarin elke regel de andere overlapt. Door deze standard formule zit er vrijwel geen variatie in de nummers. Dit betekent niet dat het album niet lekker wegluistert! Integendeel: door de riffs, de ene á slepende deathmetal, de andere á nekbrekende thrash, is het een album dat je makkelijk af luistert en je nek wel een ruim halfuurtje bezighoudt. Ondanks dat de nummers redelijk hetzelfde klinken en niks me echt op het puntje van mijn stoel hield, is duidelijk te horen dat deze man een goede muzikant is.

Harvester of Shadows is een plaat waarin goed te horen is dat Derek een uitstekende muzikant is, en weet hoe hij mensen aan het headbangen krijgt. Het album slaagt er alleen niet in de luisteraar echt goed vast te houden, mede doordat alle nummers nogal hetzelfde klinken. Ook de zanglijnen worden eigenlijk steeds op dezelfde manier uitgespuugd, wat de tracks nog meer op elkaar doet lijken. Voor de metalhead die van gitaarsolo’s houdt is dit een album dat wel de moeite waard is, ook om eens lekker aan te zetten terwijl je met je maten een biertje drinkt is dit album zeer geschikt. Alleen als je een muzikaal interessant album zoekt, of een album met een verhaal, kun je deze beter links laten liggen.

Godless Angel – Harvester of Shadows

1. Witching Hour at the Gates of Stull
  2. Containment Breach in Sector 6