Toundra – IV

Toundra – IV
Eigen Beheer, 2015

Al met de tweede full-length van het Spaanse Toundra was ik verkocht. We zijn inmiddels vijf jaar verder en sinds vorige maand is nummer vier van deze post-metallers verkrijgbaar. Wederom past de hoes perfect bij al het voorgaande en uiteraard is dat op muzikaal vlak ook het geval. Opnieuw zuiver instrumentaal, dit is immers een van die bands waar je echt geen zang nodig hebt.

Openen doet het Spaanse viertal op rustige wijze met Strelka, een track die met sprankelende gitaarakoestiek aanvangt, halverwege iets meer post-rockvibe aanbrengt en verder opbouwt met fraaie gitaarmelodieën. Qarqom start eveneens met harmonische post-rocklijnen, maar gaat wel iets sneller over tot meer druk, om dan weer terug te komen tot die adembenemende speelse post-rock die deze heren bespelen. Een dialoog tussen harmonische rust en atmosferische kippevelscenes blijft aangehouden, zoals we dat van deze meesters gewoon zijn.

Het intermezzo Lluvia brengt vijf minuten aan rommelige sound die niet moest, maar met Belenos zet de band haar stijl verder. Het is vooral vanaf Viesca dat de band even een ander gezicht laat zien met erg mooie akoestiek die minder aanleunt bij post-rock en waar ook strijkers en blazers halverwege opduiken. Werkelijk prachtig, maar wel erg verschillend met het eerste deel van deze plaat. Op Kitsune klinkt de stijl van de heren iets mysterieuzer en krijgt ze iets meer oosterse lading mee, vooral naar het einde toe. Met Oro Rojo eindigt de band deze plaat wel opnieuw meer in lijn met haar eigen speelstijl, hoewel het zeker niet het beste nummer op deze plaat is.

Dat is dan ook het enige wat je kan vaststellen als je naar een plaat van Toundra luistert, namelijk welke track dan net iets minder impact heeft dan de andere. Vergelijk je die mindere tracks met het post-rockgemiddelde, dan blijft dit echter een van de absolute toppers. IV is het logische vervolg van een topband binnen het genre en presenteert opnieuw pure klasse. Verplichte aanschaf voor wie van zoete droomsfeertjes en intense verhalen binnen dit genre houdt.

Toundra - IV

1. Strelka
  2. Qarqom