Bonafide – Denim Devil

Bonafide – Denim Devil
Off Yer Rocka Records, 2015

Over AC/DC kun je van alles zeggen. De band maakt al jaren dezelfde muziek. Ze is over haar hoogtepunt heen. De band is niet meer relevant. Naar aanleiding van het laatste album (Rock Or Bust), lijkt het allemaal de waarheid te zijn. Feit is echter wel dat AC/DC haar stempel op de muziekwereld heeft gedrukt. De laatste jaren zien we die stempel steeds vaker terug bij andere bands, die dezelfde drie-akkoorden-rock-‘n’-roll ten gehore brengen als de meesters zelf doen. Een van die bands is het Zweedse Bonafide, die alweer haar vijfde langspeler Denim Devils ten gehore brengt.

Op het eerste oog bevat Denim Devils een aantal covers. Titels als Round And Round, Killer en Get A Grip hebben we al eerder gezien bij Ratt, Kiss en Aerosmith. Het gaat hier echter niet om covers van eerder genoemde tracks, maar geheel eigen creaties van de Zweden. Round and Round is een perfect album opener. In een minuut en 44 seconden wordt je als luisteraar eventjes klaargestoomd voor een krappe drie kwartier aan stampende, van blues doordrenkte, no-nonsense, drie-akkoorden-rock-‘n’-roll. In vergelijking met die andere “AC/DC-kloon”, Airbourne, ligt het tempo van de nummers iets lager, maar nog steeds hoog genoeg om lekker uit je dak te kunnen gaan.

Bonafide - Band

Denim Devils is een beter AC/DC album geworden, dan het laatste album van AC/DC zelf. Dit komt voor een groot gedeelte omdat Bonafide wel de juiste passie weet over te brengen en niet als een verplicht nummer klinkt. Ook weet de band de nodige variatie aan te brengen binnen het redelijk platgetrapte landschap van dit muzikale landschap. Zo heeft het nummer Get A Grip een stuk meer melodie en afwisseling dan de meeste andere nummers. Ook One Kiss met zijn aanstekelijke lanaalanalala zanglijnen moet genoemd worden. Grootste verrassing is echter de David Coverdale/Whitesnake-achtige, ballad Missing You. Want AC/DC die een ballad speelt is natuurlijk ongehoord. Bonafide komt er helemaal mee weg hoor.

Als je na ruim twee maanden al weer klaar bent met Rock Or Bust, kan ik je aanraden om Denim Devils van Bonafide een luisterbeurt te geven. Ik vermoed dat je daar langer plezier aan zal beleven!

Bonafide - Denim Devil

1. Round And Round