Solitary Sabred – Redemption Through Force

Eigen Beheer/Pitch Black Records, 2014

Het gegeven in acht genomen dat dit uit Cyprus afkomstige viertal niet gaat voor de originaliteitsprijs, mag er hier gesproken worden van een van de betere heavy/powermetalproducten van 2014. Solitary Sabred bracht twee albums in eigen beheer uit in de afgelopen jaren en het laatste van de twee wordt nu voor een groter publiek door Pitch Black Records uitgebracht en dat is volkomen verdiend en terecht. Redemption Through Force is krachtig, sterk en gevarieerd.

Een collega van een concurrerend Engelstalig e-zine meldde dat hij gedrenkt in babyolie en zwaaiend met een plastic zwaardje werd aangetroffen bij het beluisteren van dit album. Nog afgezien van het feit dat ik geen babyolie en plastic zwaard voor handen heb, wil ik zover niet gaan. De muziek is leuk en pakkend, maar zeker ook nog voor verbetering vatbaar. De voice over ervaar ik meer als irritant als van toegevoegde waarde, de achtergrondzang haalt het kwalitatief niet bij het geluid van de voorman, het gitaarwerk is zo lekker dat er best wat meer in had gemogen en zo hier en daar wordt de bas in de productie wel erg ver naar achteren gezet. Qua songwriting, variatie, productie, instrumentale kracht en, niet te vergeten, de zangkwaliteiten van Petros Leptos is het allemaal sterk genoeg om er een heel lekker album van te maken.

Een verrassend sterk debuut op internationaal niveau van deze Cyprioten dus. Het lijkt op van alles, is verre van origineel, maar toch lekker genoeg om even voor te gaan zitten als liefhebber. Het valt niet mee om nog power metal uit te brengen die er toe doet. Solitary Sabred is daar toch mooi in geslaagd en verdient daarvoor wat mij betreft waardering en respect!

solitary sabred

1. Synaxxis of Honor
  2. Disciples of the Sword