Asregen – Saturnus’ Nacht

Asregen – Saturnus’ Nacht
Aratron Productions, 2015

Saturnus’ Nacht is het eerste full-length album van het uit Nederland afkomstige Asregen. De band bracht in 2013 al een promo uit, welke ik niet heb gehoord, dus dit album was mijn eerste kennismaking met de groep. Of nou ja, groep? Asregen bestaat namelijk uit twee leden; Swerc en Satanael. Swerc verzorgt alle instrumenten en Satanael de stem. De twee mannen hebben al enige ervaring en hebben gespeeld/spelen in bands als: Dystertid, Gheestenland, Cirith Gorgor, Weemoed en nog een heleboel andere bands, waar ik zelf nog nooit van gehoord had, maar die wellicht bij anderen wel een belletje doen rinkelen.

De sound van de band is een typerend blackmetal-geluid, met een bijna hypnotiserende combinatie van semi-snelle doordringende dubbele bass ritmes en een gitaarsound die duidelijke invloeden vertoont van de bekende bands uit Scandinavië. Veel tremolo picking en dissonante akkoorden weerklinken in dit Opus, zoals ze het zelf genoemd hebben. De constant aanwezige agressie doet weer denken aan veel Noorse invloeden, met name Darkthrone valt hierin te herkennen, maar Asregen heeft, anders dan de voorgenoemde band, een heldere productie. Het album creëert meteen vanaf het eerste nummer, Koperen Poort, Ingang naar het Rijk der Driften, al een enorme sfeer. De zang bestaat uit ietwat hoge blackmetal vocalen met een raspend randje. Ook komen er af en toe lagere, semi-clean vocalen voorbij, die de sfeer een mooi extraatje geven en de nodige afwisseling brengen.

De band speelt uitsluitend Nederlandstalige nummers. Normaal gesproken ben ik daar niet zo’n liefhebber van, maar op de een of andere manier heb ik daar bij Asregen niet zoveel last van. De teksten gaan vooral over occulte onderwerpen, zoals rituelen of demonen die verderf zaaien; het gebruikelijke in blackmetal dus, maar dit keer in het Nederlands.

Saturnus’ Nacht is een uitstekend blackmetalalbum van Nederlandse bodem. Het is geen album dat de grenzen van het genre opzoekt of vernieuwing in de scene brengt. Desondanks is het een album met een prachtig diepe sfeer, en een mooie afwerking, want zeg nou zelf; die lo-fi albums gaan wel vervelen na een tijdje. Met deze plaat heeft Asregen een veelbelovend begin gemaakt aan haar carrière. Ik denk dat we nog lang niet het laatste gehoord hebben van de band, en dat er nog een hele reeks underground pareltjes aankomt. Een paar aanraders zijn: Gekweld onder kosmisch Lood, het sterfelijke Vat verterend, De astrale Reis van Bloed en Vuur en Buiten het Rijk van deze Wereld.

Asregen – Saturnus’ Nacht

1. Koperen Poort, Ingang naar het Rijk der Driften
  2. Verderf zaaiend met ijzeren Scepter