Acherontas – Ma IoN (Formulas of Reptilian Unification)

WTC Productions, 2015

Het Griekse Acherontas is al lang geen onbekende meer en legt de dag van vandaag behoorlijk wat gewicht in de occulte weegschaal. Eigenlijk was het materiaal van Stutthof voor 2007 al interessant, maar na de naamswijziging viel het zeker niet stil. Altijd is die spirituele diepgang gebleven bij deze band die gedragen wordt door het frontbeest met dezelfde naam, maar daarnaast waren er ook gewoon de melodische riffs die kippenvel bleven geven. De laatste plaat die ik beluisterde was Vamachara in 2011, maar ondertussen lijkt er wel wat veranderd te zijn op langspeler nummer vijf.

De band heeft het bij momenten iets te occult gemaakt als je het mij vraagt. De intro Fires of Prometheus is op die manier al de voorbode voor wat komen zal. Nereid Tide of Neptune’s Rudra ligt wat in het vaarwater van oldschool Mayhem met de aparte zanglijnen en duistere gitaarpartijen die slepend voorbij komen. Iets later laat ook Lunar Transcendence & The Secret Kiss of Nut die indruk na, maar hier kruipt wel wat meer vuur en overgave in de wazige riffs. Nog zo’n track die het betere van de band laat zien is de titeltrack, die enerzijds vrij klassiek klinkt, maar waar de wazige geluidsmuur wel wat diversiteit vertoont, halverwege en lekker solo-moment opduikt en waar de mysterieuze zanglijn ook een heerlijk effect nalaat.

Materiaal dat dus geen potten breekt, maar er zeker mee door kan voor de liefhebbers van oude Mayhem. Het nadeel van deze plaat is echter dat Acherontas te vaak terugvalt op lege tracks met ambient-rituelen. Een groot deel van de nummers valt zo uit de boot voor de liefhebbers van blackmetal en bovendien breekt de band abrupt met blackmetal binnen sommige sterkere tracks. Het tweede deel van The Awakening of Astral Orphic Mysteries – Behind The Eyes of Iridia is gewoon machtig, vooral ook door de rituele vocalen, maar waar dient dat nutteloze voorspel van drie minuten toch voor?

Acherontas verschiet de pijlen momenteel wat op het ongepaste materiaal uit de dark ambient-steeg. Het einde van The Awakening of Astral Orphic Mysteries – Behind The Eyes of Irida en haatvolle tracks met diepgang zoals Therionic Transformation zijn de parels op deze plaat. Bovengenoemde klassiekere songs zijn ook nog de moeite, maar hier groeit te veel onkruid. Wegsnoeien graag, en gewoon terug diepgaande blackmetal maken met een occulte inslag, niet het omgekeerde.

Zaklon - Nikoli…

1. Fires of Prometheus
  2. Nereid Tide of Neptune’s Rudra