Below The Sun – Envoy

Below The Sun – Envoy
Temple of Torturous, 2014

Below The Sun is een band die we niet kennen. Deze Russen hebben net hun debuut afgeleverd en brengen naar eigen zeggen drone, funeraldoom, post-metal, ambient, shoegaze en dergelijke. Ietwat misleidend als je er dan nog de benaming ‘experimental’ bij ziet staan, want eigenlijk is het concept van Below The Sun vrij eenvoudig.

Je ziet onderaan staan dat er heel wat mensen deelnemen aan de vocale inbreng op deze plaat, maar ook op dat punt is Below The Sun misleidend. De nadruk komt op dit debuut te liggen op de atmosferische lijnen en die blijven gewoon veel te lang ronddobberen om echt indruk te kunnen maken. Misschien is het de bedoeling dat de vocale bijdrage er dan wat afwisseling in aanbrengt, maar zo voelt het zeker niet aan. Die atmosferische golf wordt lichtjes ondersteund door een droge en logge basis op nummers als de opener Outward The Sky en op sommige momenten komen er lichtjes wat drones voorbij. Eveneens vertoont de band wat raakvlakken met post-rock op Cries of Dying Stars en Alone. Drift In Deep Space gaat melancholisch iets dieper door het sludgerige sleeptempo en op Breath of Universe maakt de band een ambient-uitstapje.

Diversiteit troef dus, maar heel vaak mis ik wat. De atmosferische lijnen beginnen vaak goed, maar worden compleet uitgemolken. Daarnaast is de ambient te basic en leveren de povere raakvlakken met post-rock en drones te weinig meerwaarde. Deze Russen moeten werken aan muziek die je raakt en wat mij betreft hoeven al deze ingrediënten ook niet meer aanwezig te zijn. Op sommige momenten lijkt het goed te slepen en met een betere mix zou de melancholische strot van deze zanger ook beter tot zijn recht komen. Nagelbijtend uitkijken naar het vervolg dan maar.

Below The Sun - Envoy

1. Outward The Sky
  2. Cries of Dying Stars