Tyred Eyes – Elevator

Tyred Eyes – Elevator
Gaphals, 2014

Een paar jaar geleden kreeg ik bij een vriend een cd’tje te horen van een Zweedse punk/garage band genaamd Tyred Eyes. Grappige, beetje rebelse rock met een rafelrandje zoals dat nogal in was zo rond 2010. Echt heel veel indruk maakte het niet en een aanschaf is het niet geworden en ook een review is er niet van gekomen. Nu kregen we hier de nieuwste cd van deze band digitaal aangeleverd en ik ging er lekker voor zitten. Tot mijn afgrijzen is de band (of dat op eigen initiatief is weet ik niet) omgevormd naar een simpel pop/rock bandje dat waarschijnlijk een groter publiek moet gaan aanspreken. Dat gaat dus niet lukken.

Elevator bevat negen simpele songs zonder enige muzikale diepgang. Als je een punkrockbandje heel gladjes gaat produceren dan komen juist de zwakke punten naar voren. Instrumentaal is het allemaal zeer beperkt en de vrouwelijke vocalen zijn in mijn ogen hier en daar nogal zwak. De mannelijke vocalen hebben dan nog dat punkerige karakter dat het zo hier en daar nog wel aardig maakt. Met het zeer matige songmateriaal had zelfs een echt goede band niet uit de voeten gekund, tekstueel gaat het dan nog wel maar alles bij elkaar is dit dus een pover punkerig pop/rock schijfje geworden.

Zelf zeggen ze dat het overlijden van een heel goede vriend gedurende de tour van 2013 grote invloed had bij het schrijven voor en opnemen van dit album en dat het daardoor meer ingetogen, soberder en somberder is geworden. Dat hoor ik er nou weer niet echt vanaf. Het doorgeven van die emotie op een goede manier is eigenlijk wat dit nieuwe album hard nodig had gehad in mijn ogen. Voor een keertje draaien op de achtergrond kan het er nog mee door, maar verder kan ik dit nieuwe werk van Tyred Eyes niet echt aanbevelen.

Tyred Eyes

1. Citizens
  2. Lunar Escapade