Sentinel Beast – Depths of Death

Sentinel Beast – Depths of Death
Marquee Records, 2015

Old school heavy en thrashmetal staat bij Marquee Records uit Brazilië hoog in het vaandel. Inmiddels is er ook een Ierse vertakking die zich richt op de Europese markt middels heruitgaven van niet of nauwelijks meer te krijgen “klassieke” albums. Het eerste resultaat is hopelijk binnenkort verkrijgbaar.

Gestart wordt er met de Amerikaanse cult band Sentinel Beast, die in 1986 haar enige album Depths of Death op de markt bracht via Metal Blade Records en in Europa via Roadrunner. De band bracht lekkere snelle thrashmetal met veel gitaarsolo’s. Kenmerkend is ook de zang van zangeres Debbie Gunn, die een aparte ruige strot heeft. Productietechnisch is het allemaal wel ietsje minder, zo is de balans tussen de instrumenten niet helemaal je van het en is het drumgeluid aan de doffe kant. Daar hadden overigens in die tijd veel meer bands last van, want er was lang niet altijd genoeg geld om de productie helemaal in orde te krijgen. Het geeft echter wel een eerlijk en authentiek gevoel. Als bonustrack is het nummer Sentinel Beast in de uitvoering zoals die op de roemruchte verzamelaar van Metal Massacre VII verscheen toegevoegd.

Of het album voor de liefhebbers daadwerkelijk snel te krijgen zal zijn is nog even afwachten, aangezien de officiële website van Marquee Ireland niet werkt. Sentinel Beast zelf lijkt ook niet meer actief te zijn na haar wedergeboorte in 2007. Het laatste Facebookbericht stamt uit 2011. Wie weet geeft deze re-release aanleiding om de instrumenten weer op te pakken.

Sentinel Beast – Depths of Death

1. Depths of Death
  2. Mourir