Manu Armata – Surpass The Master

Manu Armata – Surpass The Master
Beatdown Hardwear Records, 2014

Manu Armata is een hardcore-band uit Harlingen die New York Hardcore speelt en met Surpass The Master een sterk album aflevert. Denk aan snelle riffs, samples uit films en gang vocals. Maar Manu Armata speelt strak en iets sneller dan hun voorbeelden. Daarbij spat de energie van de plaat. Hierdoor onderscheidt het zich van de vele releases in dit genre. Deze Friezen komen er wel.

Dat Friesland goede hardcore-bands kan afleveren bewezen bands als Spirit 84, Icepick en Cornered al in het verleden. Hier kan Manu Armata zich gemakkelijk bijvoegen. De Noordelingen spelen een stijl die erg hangt naar New York Hardcore zoals gespeeld door bands als Madball, Merauder en het inmiddels uit de gratie geraakte 25 Ta Life. Dit komt tot uitdrukking bij de uitstekende cover Loyal To Da Grave dat iets sneller en strakker gespeeld wordt dan het origineel. Dit is ook wat mij het eerste opkomt bij Manu Armata, het is allemaal iets vlugger en beter dan de gemiddelde hardcore-band. Gegeven de mindere kwaliteit van vooral veel Franse, Engelse en Duitse bands in dit genre, kan ik hierdoor wel gerust stellen dat Manu Armata tot de Europese top behoort.

De teksten gaan over hardcore-onderwerpen zoals loyaliteit, vriendschap en je schouders er onder zetten. Dit past goed onder de muziek die Manu Armata speelt. Opvallend zijn de samples die de band gebruikt. Zo start en eindigt de band met lange filmsamples en worden deze ook nog in de nummers ingeweven (bijvoorbeeld bij Torn). Hoewel ik hier normaliter een hekel aan heb, is de keuze van Manu Armata hier origineel. Met name de Charlie Chaplin-speech aan het einde is goed en is relevant. De band werkt verder hard met optredens en levert altijd sterke shows af. Als ik deze band niet binnenkort bij een Persitance-tour of Ieperfest zie openen eet ik mijn pet op.

Manu Armata

1. Self-Reliant
  2. Close To The Heart