Amplifier – Mystoria

Amplifier – Mystoria
Superball Music, 2014

De in 1999 opgerichte Britse progrock/metalband Amplifier staat al een tijd als een grootheid bekend bij kenners en liefhebbers. Een doorbraak naar het grote publiek wil er echter maar niet van komen. Het zeer lang uitspinnen van de nummers en het vaak overmatige gebruik van technische hoogstandjes maakt dat ze soms naar het publiek toe nogal arrogant over komen. Vooral live, in voorprogramma’s en op festivals wil het maar niet lukken. Het intensief bezig zijn met de muziek en techniek alleen en de zeer lange nummers zijn daar de schuld van, zo geeft de band zelf ook in een interview aan. Je maakt geen vrienden als je apatisch twee nummers speelt in drie kwartier. Zo lijkt het alsof het plezier in muziek maken en optreden ver te zoeken is. Voor het nieuwe album Mystoria tapte de band bewust uit een heel ander vaatje.

Op cd lijkt dat te lukken. De tracks zijn korter, compacter en wat minder ingewikkeld, zonder aan kwaliteit in te boeten. Soms dreigt het zelfs wat door te schieten naar populisme, maar in ieder geval is de hele cd in een set van een uur wel weg te spelen. Zelf ben ik er nog niet uit. Het eerder uitgebrachte dubbel album The Octopus vond ik absoluut om van te smullen. Maar nu is er dus een Amplifier nieuwe stijl ontstaan Maar zo wild is de gok van de band nu ook weer niet, want ze blijven kort genoeg bij de oorsprong om niet het opgebouwde publiek van zich te vervreemden. Technisch en instrumentaal bijna perfect met veel electronica en fraai uitgesponnen gitaarwerk en met bass en drums toch vooral in een ondersteunende rol. De vocalen moeten je liggen, voor mij persoonlijk is het allemaal wel wat zoetjes en soms zelfs zeurderig.

Ik weet niet of er daadwerkelijk een groter publiek op af gaat komen, maar zeker is dat er een gedegen prog album is neergezet, dat best een luisterbeurt of meer verdient. Voor mij was het met een kop koffie en een sigaartje erbij prima te verteren, maar het blijft niet echt muziek om eens op de achtergrond te draaien, het heeft een aandachtig luisterend oor nodig. Voor wie dat kan opbrengen, sla je slag.

amplifier

1. Magic Carpet
  2. Black Rainbow