Vermilion – Sentience

Vermilion – Sentience
Consouling Agency, 2015

Instrumentale metal zit in de lift. Animals As Leaders bestormde vorig jaar met The Joy of Motion de Amerikaanse albumlijsten, ook hebben bands als Exivious, Cloudkicker en Scale the Summit flink aan populariteit gewonnen. Het Belgische Vermilion bracht in 2013 een veelbelovende EP uit vol met instrumentale metal met een stevige jazz-/fusionsaus, al waren er zeker verbeterpunten. Nu is er een debuut met de naam Sentience.

Vermilion brengt zijn sound op Sentience vooral met meer rust vergeleken met de eerste EP. Daarop werd je echt overdonderd met ideeën, nu verlopen de dynamische composities zeer vloeiend. Het geluid van dit Belgische gezelschap beweegt zich namelijk in veel verschillende kanten van het progressieve rock-/metalspectrum. Bij het tien minuten durende Alien Sun Pt. I krijg je deze verschillende facetten gelijk te horen. De band zet zijn metalpassages hoekig neer met achtsnarige gitaarpartijen die niet ongelofelijk door je speakers brullen zoals bij veel djentbands, maar wel veel body hebben. Daarna verrassen ze de luisteraar met een prachtige jazz-/fusionpassage waarbij de ritmesectie zijn subtiliteiten uitspeelt en Timmy Segers soleert met een smaakvolle frasering.

Bij de intro’s van Uncanny Valley en Phantom Frequency lijkt Dream Theater wel even binnengestapt te zijn, vooral in de combinatie van het gitaarwerk en de toetsen is dit goed te horen. Laatstgenoemde is echt een sfeerverhogend onderdeel van Vermilion dat het concept van Sentience accentueert zonder woorden. De rode draad van het verhaal is The Acolyte, een wezen dat ook op de hoes van Sentience staat en op een ontdekkingsreis gaat. Voor deze recensie zal ik niet heel het verhaal ontvouwen, maar muzikaal merk je al dat het richting het einde van de plaat allemaal een stuk dreigender wordt. Bij The Descent wordt er na een rustgevende jazz-/fusionsectie met een heerlijke fretloze bas en warme toetsen een riff ingezet die behoorlijk onheilspellend en Opeth-achtig overkomt. Ook zorgen de synths voor een verontrustend en futuristisch sfeertje.

Het siert Vermilion echt dat het de metalkant en de jazz-/fusionkant zo vloeiend in elkaar over laat lopen. De metalstukken zijn nog steeds subtiel, maar laten de luisteraar echt wel meedeinen met de opzwepende ritmes en riffs. Ook is het gemusiceer op dit album echt top en krijgt iedere muzikant genoeg momenten om te schitteren zonder dat het overdreven wordt. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het tweede gedeelte van Alien Sun Pt. I waar veel met timing gespeeld wordt en bassist Tom Everaert even goed losgaat. Vermilion zal bij de fan van het hoekige metalwerk à la Animals As Leaders en Meshuggah, het proggy werk van Dream Theater en zelfs de jazz-/fusionkant van een Mahavishnu Orchestra hoogstwaarschijnlijk in de smaak vallen. Het Gentse gezelschap mag trots zijn op deze debuutplaat, een waar duidelijk veel denkwerk achter heeft gezeten.

Vermilion – Sentience

1. Alien Sun Pt. I
  2. Uncanny Valley