Northern Crown – In The Hands Of The Betrayer

Eigen Beheer, 2014

Retro is al een tijd geen vies woord meer, zelfs niet in het somtijds qua muzikale ideeën wat bekrompen metal-wereldje. Dat er in Florida dan een band opstaat die zijn inspiratie grotendeels weet te vinden in het vroege Candlemass-werk is dan ook niet verwonderlijk. Ik word wel blij van Northern Cross, vooral omdat ze ook nog proberen wat moderne trekjes aan de muziek mee te geven. Geenszins perfect, maar wel zeer veelbelovend, zo zou ik dit debuut in het kort willen omschrijven.

In The Hands Of The Betrayer is een ep met vijf nummers, waarvan de Candlemass-cover Crystal Ball er direct uitspringt. Zachary Randall en Frank R. Serafine zijn de vaste bandleden en bij het maken van dit schijfje werden ze geholpen door leden van de band Orbweaver wat dan gelijk weer de psychedelische invloeden in het geheel verklaart. Wat productie betreft is men, wat mij betreft, een beetje over de top gegaan. Het klinkt allemaal net teveel alsof het in een kathedraal is opgenomen en de zang staat wel wat ver achter de rest, maar dat kan ook een poging zijn om te verhullen dat Frank wat hoge noten net niet haalt. De ep start met een nummer dat op het eerste gehoor niet helemaal bij de rest past qua muzikale invloeden, maar voor de rest is het epic doom met een sausje wat de klok slaat. De uitvoering van Crystal Ball haalt het niet bij het origineel, maar doet wel een aardige poging.

De topper van dit albumpje is toch wel het laatste nummer To Thee I Give an Orchid. Elf minuten pure magie met warme gitaren, passievolle zang en een bak doom met vleugjes Black Sabbath, Rainbow, DIO en Deep Purple. Genoeg met namen gesmeten nu. Als Northern Crown deze lijn weet door te trekken en de negatievere punten wegwerkt, dan staat de ware liefhebbers nog heel wat moois te wachten.

Northern crown

1. In the Hands of the Betrayer
  2. A Perfectly Realized Torment