Spider Kitten – Behold Mountain, Hail Sea, Venerate Sky, Bow Before Tree

Eigen Beheer, 2014

Gek dat we nog nooit iets van de doom/stoner-formatie Spider Kitten hebben zien langskomen op onze redactie, het repertoire van deze Britten is immers behoorlijk groot. De band bestaat twaalf jaar en is vier langspelers ver, maar is altijd meer fan geweest van EP’s. Eind vorig jaar was het tijd voor hun tiende met Behold Mountain, Hail Sea, Venerate Sky, Bow Before Tree. Inmiddels zou EP elf al in de rekken liggen.

Drie tracks, samen goed voor een klein half uur. Met Lindisfarne laat de band meteen een hypnotiserend krakende en dreunende doomsong horen waar met clean vocals op ingezongen wordt. Halverwege even een lekker solo-moment die de herhalende gonzen wat opfleurt, maar je doet het hier eerder om de psychedelische vibe dan om de techniciteit. Op Bearded Axe zit die sfeer als je het mij vraagt nog beter, al is het wat wennen aan de vrij hoge, tripperige zanglijnen die samen gaan met de beukende massa. Tot slot is er de langere afsluiter waar de band wat andere experimentele snufjes boven haalt. Zo vat de track akoestisch aan en valt ze met heerlijk krakende doomlijnen in. Opnieuw walst de band met clean vocals hierop verder, maar er zit wel wat meer afwisseling in deze track. Halverwege is er zo het moment waar de krakelingen losgelaten worden voor de sfeerscheppende strijkers, om uiteraard weer over te gaan tot het harde, slepende en psychedelische werk.

Doom/sludge-fanaten gaan hier ongetwijfeld voor te vinden zijn, tenminste als ze houden van repetitieve en hypnotiserende sferen. Spider Kitten gooit er ook wat geslaagde experimententen tussen die je zonder twijfel bevallen, zoals de vocale accenten hier en daar en de klassieke elementen. Overdreven experimenteel klinkt het echter niet op deze EP, maar het gonst wel zeer lekker weg.

Spider Kitten - Behold Mountain, Hail Sea, Venerate Sky, Bow Before Tree

1. Lindisfarena
  2. Bearded Axe