Hoods – Gato Negro

Hoods – Gato Negro
Artery Records, 2014

Hoods is een band uit Sacramento Californië die als sinds 1994 meegaat. De band is nooit met de eredivisie gaan meespelen, maar heeft altijd hard gewerkt. Pech met platenmaatschappijen, wisselende leden (ze zoeken nu weer een drummer) en afkomstig uit een omgeving waar hardcore niet echt leeft, zullen hebben bijgedragen dat Hoods niet is doorgebroken. Zoals de bandnaam al aangeeft is het niet een band voor mietjes. Uiteraard gaan de teksten over toughguy-onderwerpen. Hard werken, brotherhood, fuck the police, je kent het wel. Daarnaast worden op hun Facebook-pagina diverse mensen uitgenodigd om te vechten ‘in any street of the US’. Dus je weet dat je een vliegtuig moet pakken wanneer je ruzie met hen krijgt.

De band speelt oldschool hardcore die lijkt op NYHC-bands als DMIZE, Everybody Gets Hurt en Backtrack. Hierbij weven ze wel Oi-stukken in waardoor de NYHC-band Skarhead het dichtst in de buurt komt. Snelle stukken worden afgewisseld met breakdowns en groovende trage stukken; maar dan wel zoals dat in de jaren 90 ging. Hiervan is Night Rider wel het beste voorbeeld. Sommige nummers hebben een dronken-meebrulgehalte (Down Town Vandals, Gato Negro) waar je van moet houden. Sowieso is Hoods een band voor liefhebbers, want ik merk dat deze band een generatiekloof teweeg brengt. Veel jonge kids hekelen de stoere “back in the days” mannenpraat en hebben een probleem met de stem van Mike Hoods. Dit is weer een reden voor oudere liefhebbers om te klagen dat de jeugd van tegenwoordig er niks van begrijpt en een stel mietjes is. Ach het zal wel een eeuwigdurende discussie blijven. Ik als oudere hardcore-liefhebber trek dit goed. Helemaal wanneer ze de klassieker Once Again er halverwege ingooien.

Er zijn wel een aantal minpuntjes. Allereerst vind ik de productie niet super. Daarnaast trek ik het nummer Drama Master niet. Het heeft een veel te lang intro, komt pas na twee en een halve minuut op gang en eindigt weer met een veel te lang outro. Maar ach, van een mooie klassieke auto ga ik ook niet zeiken over een barstje in het remlicht. Hierdoor kan ik de plaat wel aanraden.

Hoods

1. 20 Years Of Hate Intro Bust!
  2. Middle Class Wash Out