Benighted – Brutalive the Sick

Benighted – Brutalive the Sick
Season of Mist, 2015

Benighted is misschien wel de beste band die collega Bart me ooit voorschotelde; Icon was het punt van kennismaking. Vorig jaar bracht de band Carnivore Sublime uit, een dijk van een plaat die het tot een hoge positie in mijn jaarlijst schopte. Sinds het moment van schrijven van vorige recensie verteerde de band twee (!) bassisten en een gitarist, hetgeen ervoor zorgde dat de band met een relatief nieuwe line-up aan de opnames van diens live-dvd en -cd moest beginnen. Voor deze review werd enkel de cd beluisterd. Veel klank en weinig beeld dus, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Concertregistraties zijn voor velen een love-it-or-hate-it-verhaal, want wie wil nu geld betalen voor iets wat je even goed live kan gaan zien? Alhoewel er een kern van waarheid in de voorgaande stelling zit, heb ik het persoonlijk altijd gehad voor voorgenoemde live-dvd’s (en cd’s). Ze zijn veelal een stuk ruwer, maar daarom niet minder intens, iets waar Brutalive the Sick een goed voorbeeld van is. In dit geval is het vooral de ietwat blikkerige drumsound die hiervoor verantwoordelijk is. Jammer, want de vaardigheden van Kevin Foley achter de kit blijven één van de grootste aantrekkingsfactoren die Benighted naar mijn mening te bieden heeft. Waar de drumsound wat te wensen overlaat, heb ik niets anders dan lof voor de muur van geluid die de gitaarsectie voortbrengt.

Benighted is een band in bloedvorm, hetgeen des te indrukwekkender is gegeven de relatief nieuwe line-up. De setlist van het optreden (op Sylak Open Air in Frankrijk) is wel allesbehalve een terugblik op de volledige carrière van de band. Op één nummer na (Collapse) zijn alle gespeelde nummers afkomstig van de laatste drie – en beste! – albums van de Fransozen, met logischerwijs een sterke focus op hun laatste langspeler. Voor de fans van Benighted (en mensen die net iets meer verwachten van deathmetal) zeker een aanrader!

Benighted – Brutalive the Sick

1. X2Y
  2. Noise