Finsterforst – Mach dich Frei

Finsterforst – Mach dich Frei
Napalm Records, 2015

Finsterforst bestaat uit zeven muzikanten, is afkomstig uit de Duitse regio waar het prachtige Schwarzwald ligt en maakt folkmetal. De liefhebber weet nu al voldoende. Schwarzwald + ongebruikelijk veel muzikanten + folkmetal = muziek voor de gevorderden die graag meegenomen willen worden naar magische oorden waar trollen en elven de dienst uitmaken en de natuur ongestoord haar gang kan gaan zonder dat de mens met zijn platvoeten even alles komt slopen.

En eerlijk is eerlijk, Finsterforst is bepaald geen onverdienstelijke gids op reis naar het Trollenbos. Mach dich Frei is een groeiplaat die echt de aandacht vraagt. Over iedere noot op dit album is hoorbaar nagedacht en dat levert een werkstuk van bijna 75 minuten op waarvan afsluiter Finsterforst er al 24 opeist. Sfeer met een hoofdletter S is waar het om draait op dit album. De korte instrumentele opener Abfahrt zet de luisteraar letterlijk in de startblokken, Schicksals End’ pakt ‘m vervolgens op en de rest van het album wordt hij aan de hand van ervaren muzikanten meegevoerd door het donkere woud. Onderweg wachten geluidsfragmenten uit de natuur die bij de cd-wand van De Tuinen niet zouden misstaan, strijkers, blazers, een doedelzak en een accordeon.

De zang op Mach dich Frei is clean maar voorzien van een prima grunt waar het moet en de band deinst er niet voor terug om zo nu en dan ook wat muzikale bruutheid op te zoeken. Naar mijn smaak had dat wel wat vaker mogen gebeuren. Over de hele linie blijft Mach dich Frei te veel hangen bij folk en te weinig bij metal. Er gaan minuten voorbij waarbij ik meer het gevoel heb naar progressieve, psychedelische rock te luisteren dan naar een metalband en als het gaspedaal dan eens een keer wordt ingedrukt wordt dat gemis extra voelbaar.

Neemt niet weg dat complimenten voor de zeven bandleden op zijn plek zijn. In feite heeft Finsterforst voor een album met acht mini-opera’s gezorgd waarbij met name de titelsong en Mann gegen Mensch opvallen. Het afsluitende Finsterforst is een werkstuk op zich waarbij alles wat deze band sterk maakt voorbij komt maar je soms ook het idee hebt naar de soundtrack van De Efteling-attractie Droomvlucht te luisteren. Al met al een goede plaat die naar mijn smaak nèt iets te ver het pad van de harde muziek afwijkt, maar wel vele draaibeurten garant zal staan voor een uitstekende muzikale reis.

Finsterforst - Mach dich Frei 200x200

1. Abfahrt
  2. Schicksals End’