Inquisitor – Walpurgis, Sabbath Of Lust (re-issue)

Hammerheart Records, 2014

Inquisitor is een band uit Harderwijk, midden in de bijbelgordel. De band was vooral in de jaren negentig actief en de leden speelden later in Centurian en Ancient Rites. De band ontstond uit de thrashband Desultory en speelt death/thrash met een opmerkelijke stem. Inquisitor is na bijna twintig jaar weer bij elkaar en brengt voor deze gelegenheid een re-issue van Walpurgis, Sabbath of Lust uit via Hammerheart Records. Hierbij brengt deze maatschappij ook de eerdere demo’s Blasphemous Accusations en Your Pain Will Be Exquisite gezamenlijk uit. Walpurgis, Sabbath of Lust was eigenlijk een opnieuw opgenomen “best of” van de twee demo’s aangevuld met drie nieuwe tracks maar desondanks de moeite waard.

Inquisitor brengt bij mij wel een trip down memory lane. Mijn ouders hadden (en hebben nog steeds) in de buurt van Harderwijk een vakantiehuisje. Hier kocht ik als jong jochie daar in 1993 bij de lokale platenboer de Your Pain Will Be Exquisite-demo. In deze regionen zijn Christenen echt vervelend. Zo blokkeerden ze je de weg wanneer je op zondag niet naar de kerk maar naar het bos wilde gaan en was mijn bal op de dag des Heren ook wel eens in beslag genomen. Ook was mij, als jong jochie hunkerend naar harde bands, meerdere malen een gospelband in de maag gesplitst en werd ik als metalhead vaak aangeklampt door christenen die vooral benadrukten dat ze niet mijn vijand waren. Als je zoals Inquisitor daar opgegroeid bent dan kun je begrijpen dat de haat tegen dit geloof (net als destijds bij Altar) echt geen gimmick was. Wat ook blijkt uit de teksten en artwork.

De bruutheid van deze demo blies mij weg. Dit lag zowel aan de muziek als aan de artwork van Misja Baas. Op de voorkant werd een priester voor een gekruisigde jezus aangevallen door een demoon en binnen de inlay was jezus onthoofd en dronken de volgelingen zijn bloed. Dan begon de tape met Unholy Seeds waar ik getroffen was door de droge basintro en de snelle strakke thrash die daarop volgde. Later legde ik de connectie met Sadus. Meest opvallende element van de band is de stem van Alex Wesdijk. De zanger schreeuwt, gilt en piept en doet hier en daar wel denken aan het lelijkere broertje van King Diamond.

De releases waren voor mij destijds een gateway drug tot de underground. Ik ontdekte dat dit soort bands niet in de Aardschok besproken werden en ontwikkelde hierdoor een voorliefde voor underground zines waar deze bands wel aandacht kregen. Walpurgis, Sabbath of Lust was een goede release die helaas niet de aandacht kreeg die het verdiende. Destijds was deze release uitgebracht via het Belgische Shiver Records maar is daar niet meer te krijgen. Deze re-issue brengt hier gelukkig verandering in, want nu ik deze release jaren later herluister kan ik concluderen dat Inquisitor zeker niet aan kracht heeft ingeboet.

Inquisitor

1. Damnation for the Holy
  2. Consuming Christ